loading...

نکته های برای تغذیه در ماه مبارک رمضان

نکته های برای تغذیه در ماه مبارک رمضان-تغذیه در ماه مبارک رمضان-تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان-تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان – مجله هوریس

نکته های برای تغذیه در ماه مبارک رمضان

تغذیه در ماه مبارک رمضان | با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان می توان با استفاده از غذا های مناسب کمترین فشار را در این روز های بلند احساس نمود با ما درسایت هوریس همراه باشید با دقت به فرا رسیدن ماه رمضان و همزمانی آن با فصل بهار که هوا رو به گرمی می‌رود اشـخاصی که قصد روزه گرفتن دارند می بایست نکته ها با ارزش تغذیه‌ای را به شدت رعایت کنند. برای اینکه بتوانید در این ماه روزه بگیرید و تندرست بمانید می بایست به آنچه می‌خورید و وقـت میل کـردن خود دقت نمایید .

نکته های برای تغذیه در ماه مبارک رمضان-تغذیه در ماه مبارک رمضان-تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان-تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان – مجله هوریس

با دقت به فرا رسیدن ماه رمضان و همزمانی آن با فصل بهار که هوا رو به گرمی می‌رود اشـخاصی که قصد روزه گرفتن دارند می بایست نکته ها با ارزش تغذیه‌ای را به شدت رعایت کنند. برای اینکه بتوانید در این ماه روزه بگیرید و تندرست بمانید می بایست به آنچه می‌خورید و وقـت میل کـردن خود دقت نمایید .

در ماه رمضان چه بخوریم؟

سحری چه بخوریم

زمان سحر می بایست گونه ای وقت بـزارید که علاوه بر وقـت عبادت زمان ضـروری برای میل کـردن سحری داشته باشید. یکـی از مسائـل خطـا غذایی در این وهله ، غذا میل کـردن زیاد و با سرعت می باشد که بی وقـفه پـس از چند روز سیستم گوارشی شخـص را تخریب می‌کند. سنگینی معده، طی نشدن روال طبیعی وهله ها هضم غذا روزانه ، ترشی معده و در ادامه آن ناراحتی‌های معده و روده از عواقب این کار می باشند .

سحری را پـس از نیمه شب میل نمایید . این کار موجـب می‌شود ایستادگی شخـص روزه‌دار را به خاص در روز‌های اول ماه رمضان، در برابر تشنگی و گرسنگی بالا برود. برتریـن نوشیدنی برای ممانعـت از تشنگی در روزه‌داری، آب می باشد که اما می‌توان آن را با انـدکی آب‌لیموی تازه مزه دار نمـوده و نوشید.

بهره گیری از غذا‌های پر پروتئین مثل تخم مرغ، سویا، گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و حبوبات در وعده سحری موجـب می‌شود که قند خون دیرتر سقوط پیدا نماید و شخـص کمتر احساس ضعف نماید . از استفاده مواد غذایی پر فیبر مثل سبزی و میوه دریغ ننمایید .

بعضـی اشخـاص به علـت خستگی و دیر بیدار شدن ترجیح می‌دهند بدون سحری روزه بگیرند. تا جایی که احتـمال دارد این کار را ننمایید . زمان سحری آب زیاد ننوشید. نوشابه‌های گاز‌دار اصلاً استفاده ننمایید . از استفاده ته دیگ و غذا‌های خیلی چرب و شور مثل آش شور، برنج و ماکارونی پرچرب در وعده سحری پرهیز نمایید .

برخلاف فکر مواد قندی و شیرین مثل زولبیا و بامیه در زمان سحر موجـب سقوط سریع قند خون و احساس گرسنگی روزانه می‌شود. برای اینکه دیرتر و کمتر احساس تشنگی نمایید نبایستی غذا‌هایی مثل بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز، سیر، پیاز و فلفل در وعده سحری استفاده نمایید . برای ممانعـت از بوی آزار‌دهنده دهان روزانه ، از استفاده سیر و پیاز در وعده سحر بپرهیزید.

نکته با ارزش دیگری که می بایست در این ماه به آن دقت نمایید میزان غذایی می باشد که می‌خورید. یکـی از مـوارد در سیستم غذایی بیشـتر از اشخـاص که روزه می‌گیرند این می باشد که میزان غذا از کنترلشان بیرون می‌شود. آن‌ها با این فکر که چند ساعت گرسنه بودند و معده‌شان خالی می باشد به خودشان فرصت می‌دهند تا میـزان ممکن غذا بخورند و این کار بطور کامل خطـا می باشد. مثلاً در وقـت افطار، چون به زمان شام نزدیک است، حجم غذا می بایست بسیار کم باشد تا پیش از شام میل کـردن از معده بیرون شده و توانایی میل کـردن غذای مهـم بدون اثر ضرردار جانبی وجود داشته باشد. از طرف دیگر حجم شام می بایست به نحوی مدیریـت گـردد تا هم توانایی میل کـردن میوه و تنقلات پـس از شام باشد، هم مشکلی در روال خواب پیش نیاورد و هم مانعی بر غذا میل کـردن در زمان سحر نشود.

یکـی از معضلات غذا میل کـردن در ماه رمضان که اغلب ً بنا بر کمبود زمان یا اضطراب دارا بودن زمان سحر اتفاق می‌افتد سریع غذا میل کـردن می باشد. این کار به هر علـت که باشد تأثیرات مضرش بر روی معده خیلی شدید خواهد بود و عواقبی ناگوار به دنبال خواهد داشت؛ پس با آرامش غذا میل کـردن و نمیل کـردن آن در شرایط استرس ، اضطراب و ناراحتی، خیلی در تأمین تندرست ی دستگاه گوارش اثر بخش می باشد.

نکته دیگر دربـاره تغذیه در ماه رمضان این می باشد که می بایست به وقـت صرف افطار و شام دقت داشت. نبایستی بدون در نظـر دارا بودن حجم غذای خورده شده در افطار وارد وهله شام میل کـردن شد.

فاصله وقتی افطار و شام می بایست آن‌قدر باشد که در موقع صرف شام غذای هضم نشده در معده نباشد. مناسـب تر می باشد برای افطار خوراکی‌های سبک بخورید که بتوانید وقـت شام غذای ضـروری میل نمایید . وقـت شام میل کـردن هم می بایست گونه ای برنامه‌ریزی گـردد که تا پیش از خواب وقـت ضـروری برای هضم وجود داشته باشد و نبایستی با شکم پر به رختخواب رفت.


 بیشتر بخوانید: آموزش سه نوع سوپ خوشمزه در دنیا


یادتان باشد نوع غذایی که هم می‌خورید بسیار با ارزش می باشد. غذا‌هایی که ما می‌خوریم مهم‌ترین فاکتور مشـخص کننده تندرست ی و بیماری ‌های ممی باشد. عوامل متعددی، چون نداشتن اطلاع از مواد غذایی، قدرت هوس در انتخاب، گزینش غذا در تنوعات مکانی-زمانی، تبلیغات تولیدکننده‌ها و گزینش بر حسب قدرت اقتصادی در گزینش نادرست غذایی ما دخالت دارند.

وقت افطار

افطار خود را با آب جوش، شیر یا چای ولرم باز نمایید . زمان افطار از مواد قندی که سریع جذب می‌شود مثل خرما، کشمش، عسل یا نبات بهره گیری نمایید و کوشش نمایید برای این وعده سوپ، فرنی یا آش رقیق بخورید. نوع آش هم با ارزش است مثلاً چنان چه آش رشته در وقـت افطار می‌خورید می بایست آن را به عنوان غذای تکمیل در نظـر گرفت. از استفاده زیاد مواد غذایی پر چرب در وعده افطار اجتناب نمایید . این مواد غذایی موجـب بی‌اشتهایی در زمان سحر می‌شوند. فاصله وقتی بین افطار و شام را رعایت نمایید . وقـت شام هم کوشش نمایید که با غذا‌های سبک، کم قند و فیبردار مثل سوپ و سبزی‌ها یا سالاد که فشار چندانی به معده وارد نمی‌کنند، آغاز نمـوده و بعـد به سراغ شام مهـم بروید.

شام مناسـب تر می باشد از منـبع های پروتئینی کم چرب باشد. به عنوان مثال، استفاده تکه‌ای ماهی یا سینه مرغ کبابی همراه با اقسام سبزی‌های بخارپز شده مثل هویج، لوبیا سبز، نخودفرنگی و ذرت خیلی سودمنـد و انرژی‌زا می باشد. در وقـت افطار به نکته ها زیادی می بایست دقت نمایید مثلاً از آشامیدن آب یخ یا نوشابه بسیار سرد پرهیز نمایید . چای پررنگ نخورید، مواد غذایی شیرین و چرب زمان افطار، موجـب تشنگی می‌شود و استفاده زیاد نوشیدنی‌ها، به‌خاص مایعات خنک، با رقیق کردن اسید و آنزیم‌های دستگاه گوارش موجـب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می‌شود و مشکلاتی مثل درد شکم و نفخ را ایجاد می‌کند.

نوشیدنی‌ها

شربت آب‌لیمو

شربت آب‌لیمو چنان چه کم شیرین باشد موجـب ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه‌داران رفـع می‌کند.

شربت خاکشیر و تخم شربتی

این نوشیدنی خیلی خنک‌کننده و ضد عطش می باشد. تخم شربتی، چون خصوصـیت نگه‌داری آب در دانه‌های خود را دارد و می‌تواند آب را به تدریج به بدن برساند. در سرانجام احتیـاج بدن را به مدت زیاد ‌تر نسبت به آب تأمین می‌کنند. مناسـب تر می باشد آن‌ها را بدون شکر یا با شکر کم استفاده کرد.

کاسنی

یکـی دیگر از عرقیات خنک کاسنی می باشد. به این علـت توصیه می‌شود نوشیدنی‌های ویژه ماه رمضان مثل خاکشیر را با انـدکی کاسنی و گلاب آمیخته و بعـد بهره گیری نمایید .

سکنجبین

شربت سکنجبین به تنهایی یا با افـزودن سکنجبین به خاکشیر هـم می‌تواند به از میـان بردن عطش کمک نماید و مناسـب تر می باشد این ترکیب را ساخته و برای از میـان بردن تشنگی آن را بنوشید.

دم‌کرده نعناع

نعناع از سبزی‌هایی می باشد که طبع خنکی دارد، دم‌کرده برگ خشک نعناع یا آمیخته آن با عسل میـان افطار تا سحر سبب از میـان بردن تشنگی می‌شود. استفاده شربت نعناع هم برای از میـان بردن تشنگی خیلی سودمنـد می باشد. این شربت هـم به میزان بیشتری از عطش ممانعـت می‌کند و از نوشیدنی‌های خوب برای ماه رمضان می باشد.

گل‌گاوزبان و نبات

گل گاو زبان را با لیمو عمانی و سنبل‌الطیب دم نمایید و با انـدکی نبات بنوشید، هم به آرامش اعصاب کمک می‌کند و هم برای از میـان بردن تشنگی سودمنـد می باشد.

در ادامه با مطالب پیشنهادی همراه ما باشید:

سریال های ماه مبارک رمضان ۱۳۹۷

با خواص روغن سیاه دانه بیشتر آشنا شوید

گیاه عاقرقرحا چیست؟ و خواص گیاه عاقرقرحا چیست؟

آموزش تهیه شیرعسلی در منزل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

CLOSE
CLOSE