loading...

کافر کیست؟ حکم کافر چیست؟

کافر کیست؟ حکم کافر چیست؟

در این مطلب از سایت هوریس قصد درایم در مورد اینکه کافر کیست؟ حکم کافر چیست؟ توضیحاتی را ارائه کنیم همچنین در این مطلب می خواهیم در مورد موضوعاتی همچون کافر کیست مکارم,کافر از نظر اسلام,انواع کافر,حکم کافر,کافر حربی کیست؟,اقسام کافر,معنای کافر,آیا مسیحی کافر است توضیحاتی را جمع آوری کرده ایم که می توانید با دنبال کردن ما تا انتهای این مطلب اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید. با ما همراه باشید.

کافر کیست مکارم,کافر از نظر اسلام,انواع کافر,حکم کافر,کافر حربی کیست؟,اقسام کافر,معنای کافر,آیا مسیحی کافر است

کافر کیست؟ حکم کافر چیست؟
کافر کیست؟ حکم کافر چیست؟

کافر کیست؟

سلام علیکم
کافر دقیقا چه ویژکیهایی دارد؟ در قران آمده می باشد که کافر را دوست نگیرید و همـچنین حصرت مـرد میفرمایند جذب حداکثری. من میخواستم ملاک ایمان وکفر را بدانم تا تمام را به جز کافر بتوانم دوست خود بگیرم

باتشکر

سوال گر محترم با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
از آنجا كه انسان موجودي اجتماعي بوده و در روابط و برآوردن حاجات خود نيازمند به ديگران است، به ناچار با ديگران رابطـه برقرار كرده و در اين ميان برخي را به عنوان دوست گزینش مي كند. حال با رجوع به آيات و روايات وارده در اين زمينه مشاهده مي كنيم كه براي رابطـه با برخي از افراد، محدوديت هايي قائل شده و مسلمانان را از ربطه با آن ها منع كرده اند ضمنا اگـر خداوند متعال در سوره عظیم الشأن ممتحنه مي فرمايد:
“يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُم…” (۱) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگيريد! شما نسبت به آنان اظهار محبّت مى‏كنيد، در حالى كه آنان به آنچه از حقّ براى شما آمده كافر شده‏اند و رسول اللَّه و شما را به خاطر ايمان به خداوندى كه پروردگار تمام شماست از شهر و ديارتان بيرون مى‏رانند…”.
يا در آيه ديگر مي فرمايد: ” اشخـاص با ايمان نبايد به جاي مؤمنان كافران را دوست و سرپرست خود گزینش كنند، و هركس چنين كند هيچ رابطه‏اي با خدا ندارد (و پيوند وی بكلي از خدا گسسته مي‏شود)، الا اين كه از آن ها بپرهيزيد (و به ‏خاطر هدف‌هاي با ارزش ‏تري تقيه كنيد) خداوند متعال شما را از (نافرماني) خود بر حذر مي‏دارد، و برگشـت (شما) به سوي خداست”. (۲)
آنچه از اين آيات بهره گیری مي گـردد آن می باشد كه خداوند متعال در اين آيه به شدت مومنين را از دوستي با كفار نهي مي كند حال براي جـواب به پرسش شما می بایست بيان گـردد كه ملاك ايمان و كفر چه بوده و يا به عبارتي ديگر كفار كه در اين آيه از دوستي با انها نهي شده ايم، چه يژگيهايي دارند
ابتداء می بایست گفت كفر از دو حيث قابل بررسي می باشد.
الف) در فقه: هر کس خدا، یکتایی خدا، نبوت، معاد یا فرعی اعتقادی را که لازم و ضـروری دین بوده و منجر به انکار مبدأ یا معاد گردد، را معتقد نباشد یا منکر باشد، کافر می باشد. (۳)
بنا بر این تعریف، مشرک هم کافر است؛ چون توحید را اثبات ندارد.
ب ) در کلام ،كفر در انسان ، پوشانيدن و كتمان آگاهانه می باشد. از اين رو نوعاً در تعريف كفر، كلمة «جحود» و «انكار» بكار مي رود. كه مخالفت آگاهانه و لجاجت آميز را مي رساند. (۴)
بیشـتر از اهل کتاب از نگاه کلامی (نه فقهي ) قرآن، کافر نیستند؛ چـرا که مؤمن می باشند؛ چون به مبدأ و معاد و توحید و نبوت و معاد ایمان دارند و پیامبران پیش از پیامبر خود و پیامبر خود را اثبات دارند و هر گاه پیامبری پیامبران پـس برای آنان ثابت شود، ایمان می آورند. اما مراد اهل کتابی می باشد که منکر نبوت هیچ پیامبر ثابت شده ای نیستند و به تعالیم رسیده از پیامبران گردن می نهند، بر اين پایه از ديدگاه كلي در وقـت حاضر تمام اشخاصـی که به دینی غیر از اسلام معتقد هستند ،کافر فقهي حساب می شوند، در سرانجام می توان گفت قسمـت عمده انسان های موجود در عالم،از جمله اهل کتاب كافر فقهي حساب مي باشند كه احكام ویـژه خود را داشته و در رساله هاي مرجـع هـای بيان شده می باشد حال به نظـر مي آيد شايد مراد از آيه كه از دوستي با كافر نهي كرده، كافر كلامي باشد كه با دقت به روشن شدن حقانيت دين اسلام براي آن ها، از پذيرش آن امتناع مي ورزند آنچنان كه در قصه حضرت ابراهيم (علیه السلام) آمده است: “وَ مَا كاَنَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ إِلَّا عَن مَّوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِيَّاهُ فَلَمَّا تَبَينَ‏َ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِّلَّهِ تَبرََّأَ مِنْهُ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَأَوَّاهٌ حَلِيم” (۵) و آمرزش خواستن ابراهيم براى پدرش نبود الا به اقتضاى وعده‏اى كه به وى داده بود، و چون برايش آشكار شد كه پدرش دشمن خداست از وی بيزارى جست، آرى، ابراهيم خدا ترس و بردبار بود”. يا خداوند متعال در آل عمران مي فرمايد: “اى اهل كتاب! بياييد به سوى سخنى كه ميان ما و شما يكسان می باشد كه جز خداوند متعال يگانه را نپرستيم و چيزى را همتاى وی قرار ندهيم و بعضى از ما، بعضى ديگر را – غير از خداى يگانه – به خدايى نپذيرد”. (۶) حال آنچه از اين آيات بهره گیری مي گـردد آن می باشد كه رابطـه با اهل كتاب و … كه كافر كلامي حساب نمي شوند، مانعي ندارد.


بیشتر بخوایند: خواص و فضیلت نماز نافله چیست؟


اما در پايان ذكر اين نكته ضروري می باشد كه:
اولاً : آنچه بيان شد در صورتي می باشد كه مراد شما از دوستي همـان ارتباط عادي می باشد اما چنان چه مراد، دوستي به معناي ویـژه باشد می بایست گفت در آيات و روايات براي دوستي بدين معنا، ملاك هاي خاصي مثل تقوا و … بيان شده می باشد كه ما براي اختصار از بیان آن ها خوداري مي كنيم.
ثانياً: مراد حضرت مـرد دربـاره جذب حداكثري، بيشتر ناظر به حوزه درون ايماني و درون كشوري است؛ آگر چه شايد بتوان جدا از قرائن موجود، آن را به ديگران نيز سرايت داد.

۱- فاضل لنکرانی : مشرک

مکارم شیرازی : كافر و كسي كه در حكم كافر می باشد.

۲-  خوئي: اهل كتاب (يعني يهود و نصاري) كه پيغمبري حضرت خاتم الانبياء محمدبن عبدالله را اثبات ندارند نيز بنا بر معـروف نجس مي باشند و اين قول، موافق احتياط می باشد پس اجتتناب از آنان نيز ضـروری می باشد.

تبريزي: اهل كتاب (يعني يهود و نصاري و مجوس)كه پيغمبري حضرت خاتم الانبياء محمدبن عبدالله  را اثبات ندارند، نيز بنا بر معـروف نجس مي باشند و اين قول موافق احتيا ط می باشد و لكن بنا براظهر اين طوايف پا كند.

فاضل لنکرانی : اهل كتاب( يهود و نصاري و مجوس)پاك مي باشند.

كساني كه وحدت خداي سبحان را اثبات دارند و يكي از پيامبران الهي را اثبات داشته باشند (يهوديان، مسيحيان، زرتشتيان و صائبيان ) پاك مي باشند و اهل كتاب چنان چه به واسطه تحريف كردن در دين خود مشرك شده باشند حكم ساير مشركين را دارند و نجسند .

خامنه اي: نجاست ذاتي اهل كتاب معلوم نيست به نطر ما آنان محكوم به طهارت ذاتي می باشند .[۳۱۳]

سيستاني: اهل كتاب (يعني يهود و نصاري و مجوس) محكوم به طهارتند .

وحید خراسانی : اهل كتاب- يعني يهود و نصاري – اقوي طهارت آنهاست هر چند احوط اجتنا ب می باشد.

مکارم شیرازی : كافر بنا بر احتيا ط نجس است، هر چند به يكي از اديان آسماني، مثل آيين يهود و نصاري ايمان داشته باشد .

صافي: كافر كتابي بنا برقول معـروف نجس می باشد و احتياط واجب رعايت اين قول می باشد.

نوري: كفاري كه مثل يهود و نصاري اهل كتاب مي باشند، ذاتا پاك مي باشند و تا هنگامي كه علم به ملاقات بدن آنان با يكي از نجاسات- كه ذكر شد و مي شود- حاصل نشده است، اجتناب ضـروری نيست.

مظاهري: اهل كتاب پاك مي باشند.

سبحاني: بنا براحتياط واجب نجس می باشد.

۳- خوئي، وحید خراسانی ، مظاهري: منكر خدا يا معاد .

تبريزي: منكر خدا يا كسي كه معترف به آن نيست.

بهجت: منكر خدا و همينطور كسي كه ايمان به خدا و پيامبر۹ نداشته باشد.


بیشتر بخوانید: خطبه فدکیه چیست؟ متن کامل خطبه فدکیه همراه با ترجمه


فاضل لنکرانی : مشرك، يعني افرادي كه خدايي غير خداي يگانه را بپرستند، (بت پرست) يا براي خدا شريك قائل باشند و دو يا چند خدا را بپرستند، و همچينن كساني كه بي دين بوده و هيچ خدايي را اثبات ندارند .

سيستاني: كسي كه معترف به خدا يا به يگانگي وی نباشد.

شبیری زنجانی : و انكار چه به قلب و چه به زبان، موجـب كفر مي گردد.

سبحاني: فردي كه به میـزان تكليف رسيده ولي معترف به وجود خدا و يا وحدانيت يا معاد نباشد .

۴- وحید خراسانی : شك در خدا يا وحدانيت.

خوئي، گلپايگاني، اراكي، تبريزي، بهجت، شبیری زنجانی ، مکارم شیرازی ، صافي، سبحاني اين مورد در رساله خود نياوده اند.

۵-خوئي، تبريزي، سيستاني: منكر نبوت .

وحید خراسانی : منكر رسالت حضرت خاتم الانبياء

سبحاني: فردي كه به میـزان تكليف رسيده ولي معترف به نبوت پيامبر اسلام نباشد .

۶- خوئي، گلپايگاني، اراكي، تبريزي، بهجت، شبیری زنجانی ، مکارم شیرازی ، صافي، سبحاني اين مورد را در رساله خود نياورده اند.

۷- مثل نماز، روزه حج كه مسلمانان جزء دين اسلام مي دانند .

امام خمینی ، خوئي، تبريزي: ضمنا اگـر بداند آن چيز ضروري دين می باشد (امام خمینی : و انكار آن چيز بر گـردد به انكار خدا, يا نبوت، نجس مي باشد و چنان چه نداند احتياطا می بایست از وی اجتناب كرد، گرچه ضـروری نيست).

گلپايگاني، صافي: از كسي كه يكي از ضروريات دين مبين اسلام را منكر شود، ضمنا اگـر بداند آن چيز ضروري دين است، نجس مي باشد، و چنان چه نداند احتياطا با يد از وی اجتناب كرد .

اراكي: بنا براحتياط واجب از كسي كه منكر ضروري دين گـردد بايد اجتناب كرد .

بهجت: با علم به اينكه ضروري دين است، و چنان چه از روي تقصير ندادن و انكار نمايد، احتياطا می بایست از وی اجتناب كرد .

فاضل لنکرانی : به نحوي كه به انكار خدا و رسول خدا برگردد.

سيستاني: چنان چه به نحوي باشد كه مستلزم تكذيب پيامبر  بشود هر چند في الجمله .

وحید خراسانی : با علم به اينكه ضروري دين می باشد منكرشود .

شبیری زنجانی : كسي كه يكي از ضروريات دين مثل نماز و روزه را كه همـه مسلمانان آنان را جزء دين اسلام مي دانند انكار كند، شرعا كافر به شمار مي آيد، الا در دو صورت: اول: بدانيم كه انكار وي از روي شبهه می باشد برای مثال تازه مسلماني می باشد كه از احكام اسلامي آگاهي چنداني ندارند؛ دوم: بدانيم كه انكار كننده به خدا و پيامبر اسلام ايمان قلبي دارد، در اين دو صورت چنان چه انكار كننده شهادتين را بر زبان جاري ساخته، مسلمان مي باشد.

مکارم شیرازی : ضمنا اگـر ضروري بودن آن را بداند كافر است، و چنان چه در ضروري بودن آن شك دارد كافر نيست، ولي احتياط مستحب آن می باشد كه از وی اجتناب گـردد .

نوري: چنان چه ضروري دين بودن آن را نداند، بطوري كه انكار آن به خدا يا توحید خراسانی  يا نبوت برنگردد، مناسـب تر آن می باشد كه از وی اجتناب كنند .

سبحاني: و انكار در نظـر او؛ ملازم با انكار يكي از کارها ياد شده باشد .

مظاهري: در صورتي كه بداند انكار آن چيز به انكار خدا يا توحیديا نبوت بر مي گردد.

۸- خوئي، تبريزي، سيستاني، وحید خراسانی ، شبیری زنجانی : يعني آنهايي كه يكي ا ز ائمه (شبیری زنجانی : يكي از معصومين): را خدا خوانده يا بگويند خدا در حلو ل كرده می باشد.

مکارم شیرازی : كساني كه در حق علي و ساير امام خمینی ان غلو كننده يعني آن بزرگواران را خدا بدانند يا صفات ویژه خدايي براي آنان قائل باشند .

بهجت: غلاة، خوارج .

۹- خوئي، تبريزي، سيستاني: يعني آنهايي كه به ائمه: اظهار دشمني مي نمايند .

شبیری زنجانی : يعني كساني كه دشمني اهل بيت: را دين خود قرار دهند .

وحید خراسانی : خوارج؛ يعني كساني كه بر امام خمینی  معصوم خروج كنند نواصب؛ يعني كساني كه دشمن يكي از ائمه يا حضرت فـاطمه زهرا باشند .

فاضل لنکرانی : ناصبي ها نيز كه دشمن ائمه اطهار می باشند ، خوارج و نيز مسلماناني كه مشرك شده باشند و حضرت علي را خدا بدانند .

مکارم شیرازی : همـه فرقه هاي اسلامي پاكند، الا كساني كه با ائمه معصومين عداوت و دشمني دارند و خوارج و غلاة يعني غلو كنندگان در حق ائمه: .

بهجت: غلاة، خوارج.

۱۰- بهجت: چنان چه كسي اعم از مسلمان و غير مسلمان

۱۱- خوئي، تبريزي، سيستاني شخصي كه به يكي از دوازده امام خمینی  از روي دشمني دهد .

شبیری زنجانی : كسي كه به يكي از ائمه معصومين دشاسم دهد (خواه از روي دشمني باشد يا نباشد ) بنا بر احتياط .

وحید خراسانی : شخصي كه به يكي از چهارده معصوم از روي دشمني دشاسم دهد .

مکارم شیرازی : هر گاه كسي – پناه بر خدا – به خدا يا پيامبر يا يكي از معصومين يا فـاطمه زهرا دشاسم و ناسزا گويد يا عداوت داشته باشد .

مظاهري: هر گاه كسي به خدا يا پيامبر يا يكي از ائمه معصومين يا فـاطمه زهرا ناسزا گويد يا با يكي از اينها دشمني داشته باشد و يا يكي از ائمه يا غير آنان را خدا بداند .

سبحاني: مسلماني كه يكي از دوازده امام خمینی  يا صديقه طاهره را دشمن بدارد و يا به آنان دشاسم دهد كه حاكي از دشمني باطن باشد

در ادامه با مطالب پیشنهادی همراه ما باشید:

  1. طریقه مصرف آب نیسان و خواص آن
  2. روش صحیح طهارت در توالت فرنگی چونه است؟ + نحوه تطهیر در توالت فرنگی
  3. دعای بهبود چشم زخم و دوری از آن
  4. باطل السحر شيخ بهايي چیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

CLOSE
CLOSE