loading...

چطور میشه فهمید بهشتی هستیم یا جهنمی

چطور میشه فهمید بهشتی هستیم یا جهنمی

در این مطلب می خواهیم در مورد اینکه چطور میشه فهمید بهشتی هستیم یا جهنمی توضیحاتی را برای شما ارائه کنیم شما می توانید با دنبال کردن ما تا انتهای همین مطلب اطلاعات لازم را کسب نمایید . در ادامه همراه ما باشید .

بهشت یا جهنم : بسیار از مواقع هست که آنقدر غرق در زندگـی مادی خود شده ایم که به بهشت و جهنم حتی فکر نیز نمی کنیم ولی هر چقدر ایـن وقـت زیاد شود ولی باز فکر هایی داخل سرمان نجوا می دهند که آیا من بهشتی هستم یا جهنمی ایا خوب هستم یا انسان خوبی نیستم؟ از پل صراط می توانم بگذرم ؟

چطور میشه فهمید بهشتی هستیم یا جهنمی
چطور میشه فهمید بهشتی هستیم یا جهنمی

چطور بفهمیم اهل بهشت هستیم یا اهل جهنم

دوست دارید آگاه باشید که آیا در قیامت از پل صراط مستقیم رد می‌شوید یا نه؟ چنان چه اندکی حوصله به خرج دهید و ایـن سیاهه را تا پـایان همراهی نمایید ؛ شاقول و شاخصی به دستتان خواهد داد که خواهید توانست از این اکنون و پیش از برپایی قیامت؛ دریابید که آیا آخرالامر؛ اهل نجات خواهید بود یا خیر؟!

طبق کریمه ۷۱ سوره عظیم الشأن مریم؛ بدون ذره‌ای تردید؛ همه بندگان حتی اهل تقوا که مصداق کامل وفرد اتمّ‌شان؛ پیامبران الهی می باشند ؛ در قیامت وارد جهنم می‌شوند! ولی در نهایت خداوند؛ متقین را نجات می‌دهد؛ وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَىٰ رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِیًّا*ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوا…

ذیل ایـن آیه؛ بیـن اهل تفسیر؛ غوغایی هست که منظور از “ورود” در جهنم چیست؟

به طور کلی دو مبنا وجود دارد: بعضـی معتقد هستند ورود به معنای مُشرِف شدن است . شاهد مثالشان نیز آیه‌ای هست که می‌گوید موسی(علیه السلام) به آب مدین؛ مشرف شد(نه اینکه داخل شود)؛ « وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ یَسْقُون»[۱] بعضـی دیگر ورود را به معنای دخول گرفته‌اند؛ درست مثل کریمه ۹۵ انبیاء که می‌فرماید:«إِنَّكُمْ وَمَا تَعْبُدُونَ مِن دوُنِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنتُمْ لَهَا وَارِدُونَ»( شما و آنچه غیر خدا می‌پرستید؛ هیزم جهنّم خواهید بود؛ و همگی در آن وارد می‌شوید.)

یا کریمه ۹۸ هود که می‌فرماید: «یَقْدُمُ قَوْمَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ وَبِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ»؛ ( روز قیامت؛ او در پیشاپیش قومش خواهد بود؛ و (به جای چشمه‌های زلال بهشت) آنان را وارد آتش می‌کند! و چه بد آبشخوری هست (آتش)؛ که بر آن وارد می‌شوند!)

چطور میشه فهمید بهشتی هستیم یا جهنمی
چطور میشه فهمید بهشتی هستیم یا جهنمی

در ایـن بین نظر دو مفسر معاصر؛ مرحوم علامه طباطبایی و شاگرد ماجدش؛ استاد جوادی آملی نکته‌آموز است .

نظـر مرحوم علامه طباطبایی

بنا بر نظـر علامه؛ با اینکه از عبـار ت آیه پـس که می‌فرماید: «ونذر الظالمین فیها جثیا»؛ ورود به معنای دخول فهمیده می‌شود ولی «نجات متقین از آتش مستلزم ایـن نیست كه داخل آتش شده باشند؛ چون نجات همان گونه كه با انقاذ فـرد داخل مهلكه صادق است؛ با دور كردنش از مهلكه نیز صادق است؛ و چنان چه كسى را كه مشرف به هلاكت شده از هلاكت دور كنیم او را نیز نجات داده ایم… بـعد حق مطلب ایـن هست كه ورود بربیشتر از بودن و اشراف (اما اختیارى ) دلالت ندارد… و معناى ایـن دو آیه چنین هست كه : هیچ یك از شما – متقیان و ظالمان – نیست؛ مگر آنكه به زودى در لبه و پرتگاه آتش قرار مى‌گیرید.»[۲]

 

نظر استاد آیت الله جوادی آملی

اینکه گفته می‌شود تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی؛ شرح تفسیر کبیر المیزان علامه طباطبایی است؛ چندان درست نیست. با اینکه استاد و شاگرد در بیشتر نظرات تفسیری؛ اتفاق نظـر دارند ولی مسائل بسیاری هست که شاگرد نظـر استاد را برنتابیده و نظر دیگری اتخاذ کرده هست که می بایست در مجال خودش باز گفته شود. از جمله ایـن مسائل ؛ تفسیری هست که آیت الله جوادی آملی ذیل ایـن آیه عرضه کـرده است . ایشان قائل به جمع هست و ورود را به هر دو معنا درست می‌داند و معتقد هست که می‌توان بر آن از آیات و روایات؛ دلیل آورد. تفصیل سخن ایشان در ایـن باب چنین است:

« چنان چه ورود به معنای دخول باشد ورود همگان به جهنم محذوری ندارد برای اینكه جهنم جای آتش هست نه خود آتش مثل اینكه ورود موسای كلیم و مؤمنان به دریا؛ ورود فرعون و آل‌فرعون و دربـار یان فرعون به دریا هر دو حق بود منتها وجود مبـار ك موسی وارد دریا شد و دریا خشك بود فرعون و آل‌فرعون وارد دریا شدند و«فَغَشِیَهُم مِنَ الْیَمِّ مَا غَشِیَهُمْ»[۳]دریا مسکن ی آب هست نه آب؛ جهنم مسکن و اتاق آتش هست جای آتش هست نه آتش؛ پس مساوی آیات زیادی كه دارد«أُولئِكَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ»[۴]یك؛ «لاَ یَسْمَعُونَ حَسِیسَهَا وَهُمْ فِی مَا اشْتَهَتْ أَنفُسُهُمْ خَالِدُونَ»[۵]دو؛ و آیات دیگر نشان می‌دهد كه بهشتیها و مردان باتقوا از عذاب دورند نه از جهنم از آتش دورند؛ از عذاب دورند؛ از كیفر دورند؛ ولی وارد جهنم بشوند و از نزدیك جهنم را ببینند و شكرگزاری كنند كه رحمت هست پس چنان چه ورود به معنای دخول باشد دخولِ در جهنم؛ عذاب نمی باشد مثل اینكه دخول در دریا عذاب نمی باشد چنان چه موسای كلیم وارد دریا شد«فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِیقاً فِی الْبَحْرِ یَبَساً»[۶]نصیب اوست و از دریای خشك می‌گذرد یعنی آبهای رفته رفته هست و آبهای نیامده نمی‌آید یك سدّ آبی درست می‌شود ایـن وسط می‌شود خشك نه تنها معبَر می‌شود نه تنها فرمود:«فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِیقاً فِی الْبَحْرِ» بلكه«یَبَساً» را ذكر كرد كه اینجا جای خشك هست بالأخره كفشتان پایتان تَر نمی‌شود ایـن طور اینجا نیز كفشتان پایتان اصلاً گرم نمی‌شود ایـن طور؛ چنان چه ایـن باشد و همـان طوری كه برای وجود مبـار ك ابراهیم شد«یَا نَارُ كُونِی بَرْداً وَسَلاَماً»[۷]این‌چنین می‌شود بـعد ورود در آنجایی كه آتش هست به معنای عذاب نمی باشد ورود در خود آتش و عذاب رنجیدن و سوختن عذاب هست پس چنان چه ورود به معنای دخول باشد باز نیز قابل جمع هست هم شواهد آیه‌ای دارد نیز شواهد روایی بر فرض ایـن روایات ضعیف باشد آیات اصلِ مسئله است۰»[۸]

چطور میشه فهمید بهشتی هستیم یا جهنمی
چطور میشه فهمید بهشتی هستیم یا جهنمی

آیا ما اهل نجات خواهیم بود؟

حال برگردیم به آنچه در پیشانی نوشت ایـن نوشتار وعده کردیم و آن شاخصی هست که به وسیله آن؛ می توانیم پیش از برپایی قیامت؛ دریابیم که اهل نجات خواهیم بود یا نه؟

علامه طباطبایی به نقل از كتاب معانى از امام صادق علیه السلام روایت آورده كه حضرتش فرمود: «صراط مستقیم؛ طریق به‌سوى معرفت خدا است؛ و ایـن دو صراط است؛ یكى صراط در دنیا؛ و یكى در آخرت؛ ولی صراط در دنیا عبـار آزمایش از امامى كه اطاعتش بر خلق واجب شده؛ و ولی صراط در آخرت؛ پلى هست كه بر روى جهنم زده شده ؛ هر كس در دنیا از صراط دنیا به‌ درستى رد شود؛ یعنى امام خود را بشناسد؛ و او را اطاعت كند؛ در آخرت نیز از پل آخرت به آسانى مى گذرد و كسی كه در دنیا امام خود را نشناسد؛ در آخرت نیز قدمش بر پل آخرت مى لغزد؛ و به داخل جهنم سقوط مى كند.[۹]

مطلب مرتبط:

سنگ فیروزه سنگی برای درمان نگرانی ها و مشکلات روحی,احادیث و روایات در باب خواص فیروزه

دعایی برای مبارزه باهوای نفس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

CLOSE
CLOSE