loading...

متابولیسم بدن چیست؟ و چگونه می توان متابولیسم بدن را افزایش داد

متابولیسم بدن چیست؟ و چگونه می توان متابولیسم بدن را افزایش داد

در این مطلب از سایت هوریس قصد داریم در مورد اینکه متابولیسم بدن چیست؟ و چگونه می توان متابولیسم بدن را افزایش داد توضیحاتی را برای شما ارائه کنیم. همچنین در این مطلب می خواهیم در مورد موضوعاتی همچون متابولیسم ورزشی چیست,آزمایش متابولیسم بدن,انواع متابولیسم,متابولیسم پایه چیست؟,متابولیسم سلولی چیست ؟,چگونه متابولیسم بدن را افزایش دهیم,هومیواستازی چیست,معنی متابولیسم توضیحاتی را برای شما آماده کرده ایم که می توانید با دنبال کردن ما تا انتهای این مطلب اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید. در ادامه با ما همراه باشید.

متابولیسم ورزشی چیست,آزمایش متابولیسم بدن,انواع متابولیسم,متابولیسم پایه چیست؟,متابولیسم سلولی چیست ؟,چگونه متابولیسم بدن را افزایش دهیم,هومیواستازی چیست,معنی متابولیسم

متابولیسم بدن چیست؟ و چگونه می توان متابولیسم بدن را افزایش داد
متابولیسم بدن چیست؟ و چگونه می توان متابولیسم بدن را افزایش داد

متابولیسم چیست ؟

متابولیسم فرآیندی می باشد که در طی آن غذا مبدل به انرژی می گـردد و به این ترتیب کالری سوزانده می شـود .
در حالی که بعید می باشد که یک متابولیسم کُند را برای بیشتر شدن پیوسته عدد روی ترازو بتوان سرزنش کرد، ولی چیزی که می خورید و می آشامید علاوه بر سطح کار فیزیکی تان بر روی آن عدد اثر می گذارد.

این گونه که مشخـص اسـت گزینش غذاهایی معیـن میتواند کمک نماید شما را در راه چربی سوزی قرار دهد.

امی گورین ، آر دی ان۱  میگوید: ” وقتی که غذایی می خورید که حاوی پروتئین است، بدن شما برای سوزاندن این پروتئین از ط‌ریق‌ متابولیسم ،انرژی زیادتری استفاده می کند .”

متابولیسم یا همـان سوخت و ساز بدن، گروه ‌ای از فرآیندهای بیوشیمیایی می باشد که بدن انسان از آنان برای مبدل غذا به انرژی بهره گیری می‌کند. این فرآیندهای متابولیک حاوی تنفس، میل کـردن و هضم غذا، انتقال مواد مغذی به سلول‌ها از طریق خون، بهره گیری از انرژی به وسیـله ماهیچه‌ها، اعصاب و سلول‌ها و در انتها از میـان بردن مواد زائد از بدن می باشند .
تعریف متابولیسم
وقتی اشخاصـی که رژیم می‌گیرند، دربـاره سوخت و ساز بدن حرف می‌کنند، اغلب چیزی از فرایندهای فیزیکـی و شیمیایی نمی‌گویند. معـمولاً اشخـاص از اصطلاح «متابولیسم» برای تعریف نرخ سوزاندن کالری در بدن بهره گیری می‌کنند. این نرخ، سرعت مبدل غذا به انرژی (کالری) و سرعت استفاده این انرژی را برای انجام کارها روزانه حاوی می‌شود. سرعت سوزاندن کالری و انرژی در بدن انسان ، شاخص متابولیکگفته می‌شود.
سوخت و ساز بدن انسان به شیوه روزانه و بسته به سطح کار ‌های وی تغییر می‌کند، ولی شاخص متابولیسم پایه نسبتا ثابت باقی می‌ماند. این شاخص به تعداد کالری‌هایی اشاره دارد که بدن شما برای انجام کار ‌های حیانی مثل تنفس و گردش خون به آن احتیـاج دارد. شاخص متابولیسم پایه از مهم‌ترین عوامل اثر گذار بر سوخت و ساز کامل بدن می باشد.


بیشتر بخوانید: روش دفع بلغم از بدن چگونه است؟


شاخص متابولیسم پایه من چقدر است؟
راه‌های گوناگون ی برای مشـخص سطح شاخص متابولیسم پایه شما وجود دارد. دقیق‌ترین راه برای حد ‌گیری این شاخص، آزمایش دادن می باشد. بعضـی از مراکز بهداشتی در ازای اخذ هزینه شاخص متابولیک شما را حد ‌گیری می‌کنند. ولی شما می‌توانید شاخص متابولیسم خود را با بهره گیری از یک ماشین حساب محاسبه نمایید .
اگر به محاسبات ریاضی علاقه دارید، می‌توانید معادله هریس-بندیکت برای محاسبه شاخص متابولیسم پایه خود کمک بگیرید:
در آقایان: شاخص متابولیسم پایه = ۸۸٫۳۶۲ + (۱۳٫۳۹۷× وزن به کیلوگرم) + (۴٫۷۹۹ × قد به سانتی‌متر) – (۵٫۶۷۷ × سن به سال)
درخانم‌ها: شاخص متابولیسم پایه = ۴۴۷٫۵۹۳ + (۹٫۲۴۷× وزن به کیلوگرم) + (۳٫۰۹۸ × قد به سانتی‌متر) – (۴٫۳۳۰ × سن به سال)
اما ، سوخت و ساز کامل بدن شما به سایـر فرآیندهای متابولیک مثل غذا میل کـردن ، ورزش کردن و کار ‌های روزانه هـم بستگی دارد.
چرا سوخت و ساز بدن من کند است؟
سوخت و ساز بدن هر فردی گوناگـون می باشد. احتمالا تعجب نمایید که چرا متابولیسم بدن سایـر اشخـاص سریع ‌تر از متابولیسم بدن شما می باشد. عـلت ها بیشـتر وجود دارد. در واقع ، عوامل بیشـتر بر سوخت و ساز بدن اثر می‌گذارد.
سن: سوخت و ساز بدن با بالا رفتن سن نماید می‌شود.
جنسیت: مـردان به طور کامل از سطح متابولیسم بالاتری از خانم‌ها برخوردارند.
سایز بدن: اشخاصـی که انـدازه بزرگ‌تری دارند، کالری زیادتری می‌سوزانند.
دمای بدن: سوخت و ساز بدن در مواجهه با درجه گرما بالا بیشتر شدن می‌یابد.
استفاده کافئین یا ترکیـب ها محرک: سوخت و ساز بدن پـس از استفاده ترکیـب ها محرک مثل کافئین بیشتر شدن می‌یابد.
هورمون‌ها: اگر هورمون تیروئید به حد ضـروری در بدن تولید نشود، سطح متابولیسم تغییر پیدا می‌کند.
بارداری: خانم‌هایی که بچـه دار می باشند ، متابولیسم سریع ‌تری دارند.
میل کـردن غذا: چنان چه به حد ضـروری غذا نخورید، سوخت و ساز بدن‌تان نماید می شود .
فرم فیزیکی : توده‌های عضلانی بـدون چربی حتی در حین استراحت هـم کالری می‌سوزانند.
شدت کار ‌ها: اگر روزانه تحرک داشته باشید، بدن‌تان کالری زیادتری می‌سوزاند.
چطور می‌توانم با تغییر سوخت و ساز بدن وزن کم کنم؟

متابولیسم بدن چیست؟ و چگونه می توان متابولیسم بدن را افزایش داد
متابولیسم بدن چیست؟ و چگونه می توان متابولیسم بدن را افزایش داد
مطالب مرتبط:

بعضـی از عوامل دخیل در سوخت و ساز بدن قابل تغییر می باشند و بعضـی دیگر نه. به عنوان مثال، شما نمی‌توانید سن و یا جنسیت خود را تغییر دهید. ولی چیزهای بیشتری وجود دارد که می‌توانید با تغییر دادن آنان به بیشتر شدن متابولیسم بدن‌تان کمک نمایید . این عوامل حاوی مسائـل پایین می باشند :
ورزش: بدن در حین ورزش کالری زیادتری می‌سوزاند. حتی یک تمرین راحـت نیز سوخت و ساز بدن را بیشتر شدن می‌دهد. با این حال، تمرینات پرفشار کالری زیادتری می‌سوزانند.
کار ‌های روزانه: زمان ورزش کردن ندارید؟ بـعد روزانه زیـادتر تحرک داشته باشید. کار ‌های آسان روزانه مثل راه رفتن، بالا رفتن از پله، باغبانی و کارهای منـزل باعث می‌شوند که سوخت و ساز بدن بیشتر شدن یابد.
عضله‌سازی: شما می‌توانید با درمـان فرم فیزیکی ‌تان کالری زیادتری بسوزانید. تمرینات قدرتی و استقامتی کمک می‌کنند که عضلات خود را قوی‌تر نمایید و در سرانجام کالری زیادتری بسوزانید، حتی چنان چه در حال استراحت باشید.
استفاده به حد کالری: استفاده بیش از میـزان کالری می‌تواند موجـب بیشتر شدن وزن شما شود. ولی چنان چه به حد ضـروری کالری اخذ ننمایید هم سوخت و ساز بدن کم شدن پیدا می‌کند. پس از استفاده به حد کالری مطمئن شئید تا سوخت و ساز بدن شما تداوم داشته باشد.
سوخت و ساز بدن روز به روز تغییر می‌کند. ولی چنان چه بتوانید سوخت و ساز بدن خود را بطور منظم تحت مدیریـت بگیرید، کم شدن وزن و حفظ وزن اندیشه ‌آل برای شما آسان‌تر می شود .

داروها – بعضـی داروها، مثل کافئین یا نیکوتین، موجـب بالا بردن متابولیسم بدن می شـود .


بیشتر بخوانید: دعای دفع جن از بدن دعا برای رهایی از جن


بیشتر شدن وزن ناشی از بالا رفتن سن

بافت های عضلانی میل بیشتری به سوزاندن انرژی دارند. هرچه میزان توده عضلانی شما زیـادتر باشد، انرژی زیادتری خواهید سوزاند. اشخـاص اغلب با بالا رفتن سن مبتـلا بیشتر شدن چربی می شوند، این به آن علـت می باشد که بدن با بالا رفتن سن تدریجا عضلات خود را از دست خواهـد داد .

کاملا معیـن نمی بـاشد که این از دست رفتن حجم عضلانی به خاطر روال پیری می باشد یا به این خاطر می باشد که اشخـاص هرچه سنشان بالاتر می رود از میزان کار شان کم می شـود . ولی شانس آن زیـادتر است که به خاطر کم شدن کار فیزیکـی باشد چون پژوهش هـا نشان داده اند که تمرینات استقامتی و قدرتی از این مسئله ممانعـت می کند .

اگر سنتان بالای ۴۰ سـال است، وضعیت بیماری ویژه ای دارید یا چند وقتی می باشد که ورزش نکرده اید، پیش از اینکه هر برنامه ورزشی تازه را شـروع نمایید ، قطعا با دکتـر گفتگو نمایید .

اختلالات ژنتیکـی متابولیسم

گاهی اوقات یک ژن معیوب روی بخـشی از روال متابولیسم اثر می گذارد و بدن را از استفاده ترکیـب ها غذایی مثل کربوهیدرات ها به شیوه طبیعی متوقف می کند . در اکثر نکات ، این اختلالات تحت نظارت های پزشکی و دقت جدی به رژیم غذایی شخـص مدیریـت می شوند. بعضـی اختلالات ژنتیکـی متابولیسم عبارتند از:

عدم اثبات فروکتوز – ناتوانی در تجزیه فروکتوز که یکـی از قندهای آسان موجود در میوه جات، آبمیوه ها، شکر و بعضـی سبزیجات می باشد.
گالاکتوسمی – ناتوانی در مبدل گالاکتوز کربوهیرات به گلوکز می باشد. گالاکتوز در طبیعت یافت نمی گـردد و وقتی لاکتوز به وسیـله دستگاه گوارش به گلوکز و گالاکتوز تجزیه می شـود ، تولید م یگردد. منـبع های لاکتوز عبارتند از: شیر و فراورده هایی که از شیر گرفته خواهند شـد مثل ماست و پنیر.
فنیل کتونوری – ناتوانی در مبدل اسیدآمینه فنیل آلانین به تیروسین. مقدار بالای فنیل آۀانین در خون شانس دارد منجر به صدمـه های غزی شود. از میل کـردن موادغذایی حاوی پروتئین بالا می بایست اجتناب شود.

در ادامه با مطالب پیشنهادی همراه ما باشید:

  1. چند نوع بدن وجود دارد؟
  2. ﻣﺎ ﻫﻔﺖ ﺑﺪﻥ ﺩﺍﺭﯾﻢ یعنی چی ؟
  3. پدیدار شدن آیات قرآن بر بدن یک نوزاد (+عکس)
  4. سم زدایی بدن با استفاده از سنگ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

CLOSE
CLOSE