loading...

فقاع یا آبجو چیست؟ و حکم خوردن فقاع یا آبجو چیست؟

فقاع یا آبجو چیست؟ و حکم خوردن فقاع یا آبجو چیست؟

در این مطلب از سایت هوریس قصد داریم در مورد فقاع یا آبجو چیست؟ و حکم خوردن فقاع یا آبجو چیست؟ توضیحاتی را برای شما ارائه کنیم همچنین در این مطلب می خواهیم در مورد موضوعاتی همچون طرز تهیه فقاع,فرق فقاع و ماءالشعیر,معنی فقاع,عرق شتر نجاست خوار چیست,حکم خوردن دلستر,غائط,استحاله,انتقال چیست توضیحاتی را برای شما آماده کرده ایم که می توانید با دنبال کیدن ما تا انتهای این مطلب این توضیحات را مطالعه کرده و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید. با ما همراه باشید.

طرز تهیه فقاع,فرق فقاع و ماءالشعیر,معنی فقاع,عرق شتر نجاست خوار چیست,حکم خوردن دلستر,غائط,استحاله,انتقال چیست

فقاع یا آبجو چیست؟ و حکم خوردن فقاع یا آبجو چیست؟
فقاع یا آبجو چیست؟ و حکم خوردن فقاع یا آبجو چیست؟

فُقّاع یا آبجو نوعی نوشیدنی الکلی تولید شده از تخمیر دانه‌های جو می باشد. این نوشیدنی مثل شراب نجس و حرام بوده و میل کـردن آن۸۰ تازیانه میـزان دارد. ماءالشعیر طبی که از جوشاندن دانه‌های جو و صاف کردن آب آن به دست می‌آید پاک و حلال می باشد.


بیشتر بخوانید: آیا خوکچه هندی نجس است؟ نگهداری از خوکچه هندی در خانه چه حکمی دارد؟


ماهیت فُقّاع

فقاع یا آبجو نوشیدنی گرفته شده از جو به گونه‌ای ویژه می باشد. زیـادتر فقها، عنوان «فقاع» را ویژه آب جو می‌دانند ولی بعضـی آن را حاوی نوشابه‌هایی که از کشمش، گندم و امثال آن گرفته می‌شود هـم می‌دانند.

روایات بیشتری در حرمت و نجاست فقاع وجود دارد. آنچه درحال حاضر ه گفتگو از فقاع را به دنبال می‌آورد، وجود نوشیدنی‌هایی است که شانس می‌رود از مصادیق فقاع باشند.

حکم خوردن فقاع یا آبجو

آبجو (نزد تمام فقیهانی که قائل به نجاست خمرند) نجس بوده و خـوردن آن هـم حرام می باشد. نکته‌ای که عدّه‌ای بدان اشاره کرده‌اند این است که آیا حرمت و نجاست آبجو متوقّف بر تخمیر و به جوش آمدن طبیعی آن است یا مجرّد صدق عنوان آبجو در ثبوت نجاست و حرمت کفایت می‌کند هر چند نجوشیده باشد. بعـد افزوده‌اند: جوشیدن در معنای فقّاع پنهان است و بدون جوشیدن، عنوان فقّاع حقیقتاً صدق نمی‌کند، هر چند با مسامحه اطلاق گردد. پس آبجویی که نجوشیده، حرام و نجس نیست.

نکتۀ دوم در حرمت و نجاست آبجو آن است که رأی یاد شده دائر مدار مست کننده بودن آن نیست؛ پس با صدق حقیقی عنوان آبجو یا فقّاع بر نوشابه‌ای، رأی به حرمت و نجاست آن می‌شود، هر چند مست کننده بودن آن محسوس نباشد؛ چه آن که گفته شده است سکر آبجو نسبت به دیگر نوشابه‌های الکلی خفیف‌تر می باشد.

ماء الشعیر و دِلِستِر

راه‌های گوناگون ی برای تولید نوشیدنی از جو وجود دارد که محصول بعضـی روش‌ها پاک و حلال بوده و خروجی بعضـی نجس و حرام می باشد.

طرز تهیه فقاع

گرما دادن و جوشاندن جو و صاف کردن آب آن. در پاک و حلال بودن این نوع اتفاق نظـر وجود دارد.
روش صنعتی اول: دانه‌های جو را خیس می‌کنند تا جوانه بزند و بعـد آن جوانه‌ها را در شرایطی قرار می‌دهند که بدون گرما خارجی خود به خود تخمیر شده و تولید الکل می‌کند. آب جو ساخته شده در این شیوه نجس و حرام می باشد.
روش صنعتی دوم: در این شیوه، الکل تولید شده در شیوه بالا را به شیوه‌هایی مثل گرما دادن از آن جدا می‌کنند. محصول خروجی این شیوه، الکل و مست کنندگی ندارد ولی نجس بوده و خـوردن آن حرام می باشد.
روش صنعتی سوم: در این شیوه جلوی تخمیر جوانه‌های جو و تولید الکل از ابتدا گرفته می‌شود و محصول خروجی بـدون الکل بوده و مست کننده هـم نمی‌باشد. بعضـی از فقیهان که دلیـل حرام بودن فُقّاع را الکل بودن و مست کنندگی آن می‌دانند، این نوع آب جو را حرام نمی‌دانند ولی فقیهانی که دلیـل حرام بودن فقاع را شیوه ساخته آن می‌دانند این نوع آب جو را هـم حرام می‌دانند.
روش صنعتی چهارم: بهره گیری از پودر مالت. در این روش، با پودر یا عصاره مالت (جوانه‌های جو فرآوری شده) نوشیدنی ساخته می‌کنند که به آن ماء الشعیر می‌گویند. به علـت ارزانی ماده اولیه، در کارخانه‌های تولید ماء الشعیر از این شیوه بهره گیری می‌شود. حلال بودن یا حرام بودن محصول خروجی تابع عصاره مالت اولیه می باشد. در بیشـتر از مسائـل این عصاره وارداتی بوده و اطمینانی به پاک بودن و نداشتن تهیه الکل در فرآیند تولید وجود ندارد. در این حالت ضمنا اگـر اطمینان به نجاست ماده اولیه نداشته باشیم زیـادتر فقیهان بهره گیری از آن را جایز می‌دانند.
اقسام ماء الشعیر و دلستر موجود در بازار داخلی از شیوه پنجم تهیـه شـده و فوائد خیلی کمتری نسبت به شیوه طبی (روش اول) دارند.

نظـر ات علماء

پرسش از آیت الله صافی گلپایگانی
آیا ماء الشعیری که در بازار مسلمین فروخته می‌شود، حلال است؟
پاسخ: چنان چه جو را به طریقی که در قبلی اطباء دستور می‌دادند و به آن ماء‌ الشعیر می‌گفتند بجوشانند اشکالی ندارد و ولی آنچه از جو گرفته می‌شود و به آن آب جو می‌گویند حرام می باشد.
پرسش از آیت الله مکارم شیرازی
دربـاره خمر و مستی (آن چیز که عقل را ضایع نماید ) رأی جداگانه و روشن تحریم در قرآن آمده و قابل اثبات است اما دربـاره این که الکل وارد بدن شود، تحریمی نداریم. برای برای مثال ماءالشعیر هایی که در یک لیتر ۵ تا ۸ درصد الکل دارند به هیچ وجه مستی نخواهـد آورد و عقل را ضایع نمی کند و بی تعادلی و تغییر حالت در انسان تهیه نمی کند . آیا استفاده این نوع نوشیدنی هم که رأی خمر به آن تلقی نمی گـردد نیز حرام است؟
پاسخ: الکل بطور کم در بیشـتر از مواد غذایی شانس دارد موجود باشد ولی مادامی که بطور طبیعی مست کننده نباشد و یا زیان آن تاییـد نگردد رأی تحریم بر آن جاری نمی گـردد و تاییـد این مقوله بر عهده‌ی متخصصین غذایی می باشد.
پرسشها ی از آیت الله سیستانی
آیا ماءالشعیر که در بازار موجود است حلال است ؟
پاسخ: حلال می باشد.
نوشیدن نوشابه‌هاى خارجى و آب جو چطور است ؟
پاسخ: بهره گیری از نوشابه مانعى ندارد؛ الا اینکه معلوم گـردد یک چیز نجس با آن آمیخته شده است و میل کـردن آب جو حرام می باشد.
در برخـی از مواد غذایی مثل شیرینی مقدار انـدکی الکل به کار رفته که نقش فراوری دارد و سکر آور نمی بـاشد آیا می توان بهره گیری کرد ؟
پاسخ: جایز می باشد.

احکام ویـژه آبجو

نماز مطالعه در اتاقی که آبجو در آن است مکروه می‌باشد. خرید و فروخـتن آبجو، میل کـردن غذای آمیخته با آن و غذا میل کـردن از سفره‌ای که آبجو در آن است، حرام می باشد. [۱۸] ضمناً بهبـود با آبجو چنان چه که راه بهبـود دیگری وجود داشته باشد حرام می باشد. نوشیدن آبجو مثل شراب هشتاد تازیانه میـزان شرعی دارد.

در ادامه با مطالب پیشنهادی همراه ما باشید:

  1. حکم مداحی خواندن به سبک ترانه
  2. دو بار گفتن تسبیحات اربعه چه حکمی دارد؟
  3. نزديكي قبل از غسل حيض چه حکمی دارد؟
  4. حکم شوخی با نامحرم در فضای مجازی چیست؟

کلمات کلیدی مرتبط

  • طرز تهیه فقاع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

CLOSE
CLOSE