loading...

فشار قبر ناشی از چیست؟ آیا فشار قبر واقعیت دارد؟

فشار قبر ناشی از چیست؟

در این مطلب می خواهیم برای شما در مورد فشار قبر ناشی از چیست؟ توضیحاتی را برای شما آماده کرده ایم که می توانید با دنبال کردن ما تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید. در ادامه با ما باشید. تعریف فشار قبر از دیدگاه عرفان-فشار قبر از نظر الهی قمشه ای-عکس فشار قبر-فشار قبر در قرآن-آیا فشار قبر واقعیت دارد-فشار قبر در نهج البلاغه-عذاب شب اول قبر چگونه است-فیلم فشار قبر

تعریف فشار قبر از دیدگاه عرفان-فشار قبر از نظر الهی قمشه ای-عکس فشار قبر-فشار قبر در قرآن-آیا فشار قبر واقعیت دارد-فشار قبر در نهج البلاغه-عذاب شب اول قبر چگونه است-فیلم فشار قبر

از هولناك‌ترين عذاب‌هاي قبر كه ميت در شب اول قبر به آن مبتلا مي شود، فشار قبر است كه مومن و كافر، كوچك و بزرگ، می بایست حد طبيعي و ناگزير آن را تحمل كنند ولی اين فشار تحت اعمال انسان و پرونده اي كه با اوست بسيار متغير می باشد.

فشار قبر ناشی از چیست؟
فشار قبر ناشی از چیست؟

فشار قبر

از هولناك‌ترين عذاب‌هاي قبر كه ميت در شب اول قبر به آن مبتلا مي شود، فشار قبر است كه مومن و كافر، كوچك و بزرگ، می بایست حد طبيعي و ناگزير آن را تحمل كنند ولی اين فشار تحت اعمال انسان و پرونده اي كه با اوست بسيار متغير می باشد. ابو بصير مي‌گويد: به امام جعفر صادق(عليه‌السلام) گفتم: آيا احدى هست كه از فشار قبر نجات پيدا كند؟ فرمود: پناه بخدا مى‏بريم از فشار قبر. چقدر قليل و اندك می باشند آن افرادى كه از فشار قبر نجات پيدا كنند. (بحارالانوار، ج۶،ص۲۶۰)

اما فشار قبر مرتبط به مدفونين در زمين نيست بلكه حاوی هر ميتي می شود از امام صادق عليه‌السّلام پرسيدند: آيا عذاب و فشار قبر به شخـص بدار آويخته مي‌رسد؟ آن حضرت فرمود: همانا پروردگار زمين، خود پروردگار هوا نيز هست. يا آن خدايى كه زمين به فرمان اوست، هوا نيز به فرمان اوست، بـعد خداوند متعال عزّ و جلّ به هوا وحى مي‌فرمايد و هوا وی را فشارى مي‌دهد سخت‏تر و شديدتر از قبر. (من لا يحضره الفقيه، ترجمه غفارى، ج ۱، ص۲۷۹)

فشار قبر چيست؟

اما دربـاره اينكه واقعيت فشار قبر چيست و كيفيت آن به چه شكلي است، اطلاعات دقيقي در دست نيست. برخي همچون علامه مجلسي، علامه حلي، علامه شبر و مرحوم حمصي رازي معتقد به عذاب جسد می باشند . به عقيده اين بزرگان و برخي ديگر، ممكن است روح در عالم قبر، در بدن درون شده و عذاب را تحمل كند … علامه مجلسي مي‌فرمايد: انما الپرسش و الضغطة فى الاجساد الاصلية …؛ پرسش و تنگي و فشار قبر مرتبط به جسد اصلي می باشد. (جسد اصلي در رو به روی جسد برزخي)

در نهج البلاغه آمده می باشد. .. و روعات الفزع و اختلاف الاوضاع و استكاك الاسماع و ظلمة للحد …؛ (ياد كنيد از) دفعه بدفعه آمدنهاى خوف و بيم‌هاي مختلـف و جابجا شدن دنده‏هاى پهلو از فشار قبر و كر گرديدن گوشها و تاريكى گور …

قائلين به اين قول به چنين رواياتي هم استناد مي‌كنند و مي‌گويند در هم فرو رفتن استخوانهاى دنده(در اثر فشار قبر) و نيش زدن گوشت(كه به عنوان عذاب قبر ياد شده) كه در بعضي روايات است تنها با بدن عنصرى سازگارى دارد.

وقتى انسان مرد، با قوه ى خيال خود را جداى از دنيا مى يابد؛ همـان گونه كه در دنيا با همـان صورت به واسطه ى خيال، خود را درك مى كرد، وقتى در قبر گذاشته شد، خود را با همـان صورت در قبر مى يابد و با اين واسطه دردها و عقوبت ها و يا لذت ها را در مى يابد. و اين است معنى حديث: كه قبر باغى از باغ هاى بهشت يا حفره‌اى از حفره‌هاى جهنم می باشد.

در هر حال روح با تعلق شديدي كه به جسد دارد، همیشه در كنار جسد مي‌ماند و از وضعيت خوب يا بد جسد متاثر مي‌شود چه درون در جسد و حساس به احساسات آن باشد چه نباشد. به همين جهت شايد بتوان گفت فشار قبر، مي تواند كنايه از همـان فعل و انفعالات شيميايي باشد كه جنازه را از هم مي پاشد و ظرف مدت بسيار كمي، چنان تغييرات سريعي در آن ايجاد مي كند كه چنان چه امكان رويت جسد پـس از يك شب قبر حاصل شود، صحنه‌ي دلخراش و اندوهباري در معرض ديد قرار می گـیرد . از فرمايشات حضرت علي(عليه‌السلام) است كه: «فَلَوْ مَثَّلْتَهُمْ بِعَقْلِكَ، أَوْ كُشِفَ عَنْهُمْ مَحْجُوبُ الْغِطَاءِ لَكَ، وَ قَدِ ارْتَسَخَتْ أَسْمَاعُهُمْ بِالْهَوَامِّ فَاسْتَكَّتْ، وَاكْتَحَلَتْ أَبْصَارُهُمْ بِالتُّرَابِ فَخَسَفَتْ، وَ تَقَطَّعَتِ الْأَلْسِنَةُ فِي أَفْوَاهِهِمْ بَعْدَ ذَلَاقَتِهَا، وَ هَمَدَتِ الْقُلُوبُ فِي صُدُورِهِمْ بَعْدَ يَقَظَتِهَا، وَ عَاثَ فِي كُلِّ جَارِحَةٍ مِنْهُمْ جَدِيدُ بِلًى سَمَّجَهَا، وَ سَهَّلَ طُرُقَ الْآفَةِ إِلَيْهَا، مُسْتَسْلِمَاتٍ فَلَا أَيْدٍ تَدْفَعُ وَلَا قُلُوبٌ تَجْزَعُ، لَرَأَيْتَ أَشْجَانَ قُلُوبٍ وَ أَقْذَاءَ عُيُونٍ، لَهُمْ فِي كُلِّ فَظَاعَةٍ صِفَةُ حَالٍ لَا تَنْتَقِلُ، وَ غَمْرَةٌ لَا تَنْجَلِي؛ چنان چه آن مردگان را با (ديده) عقل و خرد بسنجى، يا پرده (خاكى) كه آنان را از تو پوشانده است كنار رود (آنها را خواهى ديد) در حالي كه گوش‌هايشان در اثر رسوخ جانوران خاكى در آنان نابود و كر گشته، و ديدگانشان از سرمه خاك (به مغز) فرو رفته، و زبان‌هايشان پـس از تندى و تيزى در دهان‌ها پاره پاره گشته، و دلهاشان پـس از بيدارى در سينه‏ها مرده، و از طپش افتاده، در هر عضوى از ايشان پوسيدگى تازه كه باعث فساد و زشتى است رخداده، و راه نابودى آنان را راحـت ساخته است، در حالي كه در مساوی هر آسيبى تسليم‏اند، نه براى دفاع (از آلام و اسقام) دستى، و نه براى ناليدن (از سختيها) دلهايى دارند(اگر به ديده عبرت بنگرى) اندوه‌هاى دلها و خاشاك و خونابه چشمها را خواهى ديد كه براى آنان در هر يك از اين رسوائى و گرفتاريها حالتى است كه دگرگون نشود، و سختي اي است كه برطرف نگردد. (ترجمه ‏نهج‏البلاغه انصارى، ص ۶۲۵)

اين عذاب اگرچه تا حدي طبيعي و در راستاي نظام خلقت است اما راههايي وجود دارد كه برطرف كردن آن را ممكن ساخته می باشد. با وجود برخي روايات كه اصرار به همگاني بودن فشار قبر دارند، برخي روايات نيز به تفاوت‌هاي مومن و كافر اشاره كرده و از آسودگي مومن سخن مي‌گويند: «بنده مؤمن چون به خاك سپرده گـردد زمين به وی گويد: آفرين، خوش آمدى، تو از جمله كسانى هستى كه دوست داشتم بر پشت من راه رود، حال كه تو را در بر گرفتم خواهى دانست كه چطور با تو عمل مى‏كنم! بـعد تا آنجا كه چشم كار مى‏كند براى وی گشاده گردد. و كافر چون به خاك سپرده گـردد زمين به وی گويد: تو را آفرين و خوشامد مباد، تو از دشمن‏ترين كسانى هستى كه دوست نداشتم بر پشت من راه رود، حال كه تو را در بر گرفتم خواهى دانست كه چطور با تو عمل مى‏كنم! بـعد چنان وی را بفشارد كه استخوانهاى پهلويش بشكند.(امالى شيخ مفيد، ترجمه استادولى)

محمد تقي فلسفي در اين باره مي گويد: «مقصود از فشار قبر اين نيست كه ديوارهاي قبري كه در گورستان حفر شده به هم نزديك مي شوند، و جسد ميت را در تنگنا قرار مي‌دهند، بلكه مقصود فشار نامرئي و نامحسوسي است كه، بر روح و جسد برزخي متوفي، وارد مي‌آيد و وی را به شدت ناراحت مي‌كند.

مرگ

تاثيراتي كه اعمال مثبت و منفي در طول حيات بر تك تك سلولهاي بدن مي‌گذارند مي تواند در كم و زياد شدن عذاب جسم تاثير بگذارد مثل اين كه فرض كنيم گناهان كبيره سبب ترشح موادي در سلولهاي بدن شوند كه اين مواد در عالم قبر تجزيه بدن را سخت‌تر و مهلك‌تر كنند يا بالعكس ممكن است عبادت و اعمال صالح انسان و پرهيز از گناه، وقتي در درجات بالاي آن از سوي انسان ي رعايت شود، جسم را بطور طبيعي به مواد ايمني دهنده مجهز سازند. سالم ماندن معدودي از جنازه‌هاي انسان هاي وارسته، سالها پـس از وفات يا شهادتشان، مدرک خوبي بر اين مدعمی باشد. هم اكنون اسنادي از همين جنازه‌هاي سالم كه مرتبط به شهداي دفاع مقدس بوده، در موزه شهدا محفوظ می باشد.

عده‌اي ديگر از تحقیق گـران ديني هم معتقد به عذاب و انعام روح‌اند و يا معتقد به عذاب و انعام روح در جسم برزخي اش می باشند . محمد تقي قلسفي در اين باره مي گويد: «مقصود از فشار قبر اين نيست كه ديوارهاي قبري كه در گورستان حفر شده به هم نزديك مي شوند، و جسد ميت را در تنگنا قرار مي‌دهند، بلكه مقصود فشار نامرئي و نامحسوسي است كه، بر روح و جسد برزخي متوفي، وارد مي‌آيد و وی را به شدت ناراحت مي‌كند.»(معاد از نظـر روح و جسم، ج ۱ ، ص ۲۶۱)

مرحوم ملاصدرا و پيروان مكتب وی با بهره‌گيرى از حركت جوهريه و تاییـد عوالم سه‌گانه‌ى (طبيعت، عالم برزخ مثال، عالم مجردات) به تحليل و تبيين عذاب و پرسش در قبر پرداخته مي‌گويند: آنچه بر اين جسد دنيوى پـس از مرگ مي آيد از قبيل مقبور بودن و فشار و وحشت و هجوم حشرات بر روح مجرد وارد مى‌شود. (عيون مسايل نفس و شرح آن، استاد حسن حسن زاده، ج ۲، ص ۴۵۵ ـ ۴۵۳).

… روح انسان ى به یاری قوه ى خيال در دنياى مادى لذت ها و آلام را درك مى كند، و قوه ى خيال يك وجود مستقل است كه پـس از مرگ نيازى به بدن مادى ندارد بلكه همراه روح است و روح به واسطه ى اين قوه، از صورت‌هاى ماديات لذت و يا زحمت مى‌بيند. بنابراين وقتى انسان مرد، با قوه ى خيال خود را جداى از دنيا مى يابد؛ همـان گونه كه در دنيا با همـان صورت به واسطه ى خيال، خود را درك مى كرد، وقتى در قبر گذاشته شد، خود را با همـان صورت در قبر مى يابد و با اين واسطه دردها و عقوبت ها و يا لذت ها را در مى يابد. و اين است معنى حديث: كه قبر باغى از باغ هاى بهشت يا حفره‌اى از حفره‌هاى جهنم می باشد. َ( الْقَبْرُ رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّار.)پس قبر حقيقى همين هيئت‌ها و صورت‌ها می باشد. (همان)

ضمنا اگـر به قائده عموميت فشار قبر دقت كنيم و به اجسادي كه جنازه آنان را مي سوزانند و خاكسترشان را به دريا مي سپارند، می بایست به همين نظـر يه، يعني به فشار بر روح مجرد، يا فشار بر روح مجرد در جسم برزخي اعتقاد پيدا كنيم .

علل فشار قبر

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضِيقِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضَغْطَةِ الْقبر

خداوندا از عذاب و تنگى و فشار قبر بتو پناه ميبرم(مكارم الأخلاق، دعا هر صبح و شام)

قطعا براي نجات از هر مصيبتي می بایست عوامل ايجاد آن مصيبت را كشف كنيم تا با پيشگيري از پديد آمدن آن عوامل راه ابتلاء را سد كنيم. در روايات نبوي آمده است كه فشار قبر به دليل تضييع نعمت همی باشد. «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله ضَغْطَةُ الْقَبْرِ لِلْمُؤْمِنِ كَفَّارَةٌ لِمَا كَانَ مِنْهُ مِنْ تَضْيِيعِ النِّعَم(أمالي الصدوق،۵۴۰)؛ رسول خدا(صلي الله عليه و آله) فرمود: فشار قبر براى مؤمن كفّاره نعمتهايى است كه تباه كرده می باشد.

همچنين سكونى از امام صادق(عليه السّلام) و وی از پدرانش (عليهم السّلام) روايت مى‏كند كه رسول خدا (صلى اللَّه عليه و آله) فرمود: تنگى قبر و فشار آن به مؤمن براى آن است كه وی نعمت‏ها را ضايع مى‏نمود و اين تنگى و فشار قبر كفاره آن عمل حساب مى‏گردد.

شايد در نگاه اول به نظـر هر خواننده اي بيايد كه ضايع كردن نعمتها گناهي است كه به آساني مي توان آن را ترك نمود به خاطر آنكه تضييع نعمتها را مساوي با اسراف مي دانند ولی اسراف يكي از مصاديق بارز در دايره تضييع و تباهي نعمتها به حساب مي آيد. چنان چه بخواهيم با نگاهي دقيقتر به عمق اين مسئله بنگريم خواهيم ديد كه حتي سير غذا میل کردن ، سير خوابيدن، حتي يك كلمه بيهوده سخن گفتن و امثالهم نيز مي تواند مصداقي از تضييع نعمتها باشد.

يك مقدار بيشتر از حدي كه بدن به آن نياز دارد بيشتر استراحت كردن هم، نمونه اي از تضييع نعمتهمی باشد. فرصتي كه خداوند متعال به بشر براي زندگي روي زمين به وی داده بسيار عزيز و مغتنم می باشد. می بایست از لحظه لحظه آن نهايت بهره گیری را برد. از این رو استراحت نيز می بایست به حد اي باشد كه بدن نيروي كافي براي فعالی ت دوباره را بدست آورد. حتي يك مثقال چربي اضافه كه بر بدن روييده باشد(كه به همـان حد نشانه زياد بهره گیری كردن مواد غذايي است) هم، درون در محدوده تباهي نعمتهمی باشد.

به همـان حد كه اولياء خدا كم می باشند ، رهايي يافتگان از فشار قبر نيز كم می باشند . اما خداوند متعال رعايت خيلي از اين چيزها را به دليل مشقت بر بندگان خود واجب نکرده و در قيامت هم ايشان را به دليل سير میل کردن و سير خوابيدن مواخذه نخواهد كرد ولی از آنجا كه هر چيزي اثر وضعي و طبيعي خودش را دارد، تضييع نعمتها هم اثر خودش كه همـان فشار قبر است را دارد كه اما بسته به ميزان آن كم و زياد خواهد بود.

برخي هم گفته اند منظور از تضييع نعمتها، بكار بردن نعمتها در غير از مورد مصرفشان يعني در راه حرام می باشد. همان گونه كه در تعاريف شكر گفته اند كه « بهره گیری از نعمت است در همـان راهي كه خداوند متعال دستور فرموده يا مجازمان كرده می باشد. » به هر حال از آنجا كه پرهيز از چنين گناهاني بسيار سخت و مشكل است، فشار قبر هم براي همگان عموميت دارد و فرار از آن جز براي عده بسيار معدودي چون ائمه معصومين بسيار بعيد می باشد. ابو بصير مي گويد: به امام جعفر صادق(عليه السّلام) گفتم: أيفلت من ضغطه القبر احد؟ آيا احدى هست كه از فشار قبر نجات پيدا كند؟ فرمود: نعوذبالله منها، ما أقل من يفلت من ضغطه القبر؛ پناه بخدا مى‏بريم از فشار قبر. چقدر قليل و اندك می باشند آن افرادى كه از فشار قبر نجات پيدا كنند.(بحارالانوار، ج ۶، ص۲۶۰)

اگر بخواهيم پرهيز از تباهي نعمتها را به واقع درك كنيم، می بایست در زندگي اولياء بزرگ الهي تامل كنيم. في المثال آنچه در زندگاني پرخير و بركت حضرت زهرا(عليهاالسلام) چه در بحث عبادت و چه در بحث زحمات دنيوي و ديگر مـوارد مي خوانيم و بسيار شگفت زده مي شويم، راهنمايي است كه به ما نشان دهد پرهيز از تضييع نعمتها چطور مي تواند باشد. الْحَسَنُ الْبَصْرِيُّ مَا كَانَ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدَ مِنْ فَاطِمَةَ كَانَتْ تَقُومُ حَتَّى تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا، زندگانى حضرت زهرا عليها السلام(روحانى متن عربى … ص، ۳۸۷)

ابن شهر آشوب گويد: هيچ كس در بين اين امّت عابدتر از حضرت فاطمه(عليهاالسّلام) نبود، وی آنقدر براى عبادت خدا بر پا مى‏ايستاد كه پاهايش ورم مى‏كرد.

شيخ صدوق (رحمة الله عليه) روايت كرده كه حضرت على(عليه السّلام) به مردى از بنى سعد فرمود: بگذار تا قصّه‏اى در باره خودم و فـاطمه برايت بگويم: فـاطمه همسـر من در ميان خانواده رسول خدا(صلّى الله عليه و آله و سلّم) از محبوبترين اشخـاص بود، وی با مشك به قدرى آب مى‏آورد كه اثر آن در سينه‏اش به جاى مانده بود، و به قدرى با آسياب كار مى‏كرد كه دستهايش پينه بسته بود، و به قدرى مسکن را جارو مى‏كرد كه گرد و غبار بر لباسهايش مى‏نشست، و به قدرى در زير ديگ آتش مى‏افروخت كه لباسهايش سياه و چركين مى‏شد، و وی به باعث اين كارها دچار زحمت و رنج شديدى شده بود.(زندگانى حضرت زهرا عليهاالسلام (روحانى)، ص۳۸۳)

به همـان حد كه اولياء خدا كم می باشند ، رهايي يافتگان از فشار قبر نيز كم می باشند . اما خداوند متعال رعايت خيلي از اين چيزها را به دليل مشقت بر بندگان خود واجب نکرده و در قيامت هم ايشان را به دليل سير میل کردن و سير خوابيدن مواخذه نخواهد كرد ولی از آنجا كه هر چيزي اثر وضعي و طبيعي خودش را دارد، تضييع نعمتها هم اثر خودش كه همـان فشار قبر است را دارد كه اما بسته به ميزان آن كم و زياد خواهد بود. بنابراين كساني كه اهل اسراف و بريز و بپاشهاي آنچناني می باشند می بایست منتظر فشار قبر سختي هم باشند كه اين همـان مسئله ي ساده ي دو دو تا، ۴ تمی باشد.

از ابو بصير نقل شده است كه امام صادق(عليه السلام) فرمود: براى هر چيزى قلبى است و قلب قرآن سوره عظیم الشأن ياسين است، هر كس روزانه يا هر شب بخواند… ، قبرش تا هر كجا چشم ببيند فراخ و گسترده مى‏گردد، و از فشار قبر در امان مى‏ماند.

امداد رساني ها

برخي از عوامل نيز سبب كاهش فشار قبر است اينها مثل اقداماتي كه پـس از رسيدن بلا و مصيبت براي امداد رساني اثر گذار ند، مي توانند در قبر، مومن را از فشار و عذاب حفظ كنند.

۱- برخي از سوره عظیم الشأن هاي قرآن

قرآن

برای مثال هر كس در روزانه جمعه سوره عظیم الشأن نساء را خوانده شود از فشار قبر در امان خواهد بود. (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شيخ صدوق، ترجمه انصارى، ص۲۰۵)

از ابو بصير نقل شده است كه امام صادق(عليه السلام) فرمود: براى هر چيزى قلبى است و قلب قرآن سوره عظیم الشأن ياسين است، هر كس روزانه يا هر شب بخواند… ، قبرش تا هر كجا چشم ببيند فراخ و گسترده مى‏گردد، و از فشار قبر در امان مى‏ماند … (همان، ص۲۱۵)

هر كس سوره عظیم الشأن ن و القلم را در نماز واجب يا مستحب تلاوت كند خداوند متعال متعال وی را از تنگدستى حفظ مى‏كند، و هنگامى كه بميرد به وی پناه مى‏دهد (تا در امان باشد) از فشار قبر. (همان)

كسى كه بر تلاوت سوره عظیم الشأن حم زخرف استمرار كند، خداوند متعال وی را از گزند حشرات زمين، و فشار قبر در امان دارد تا هنگامى كه در پيشگاه خداوند متعال بايستد، آنگاه آن سوره عظیم الشأن مى‏آيد و به دستور خداوند متعال وی را وارد بهشت مى‏كند.

امداد از طرف بازماندگان

حذيفة بن يمان مى‏گويد: رسول خدا(صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود: «هيچ لحظه‏اى سخت‏تر از شب اول دفن براى ميّت نيست، بـعد با صدقه دادن نسبت به مردگانتان مهربانى كنيد؛ و چنان چه نتوانستيد، دو ركعت نماز بخوانيد، به اين صورت كه در ركعت اوّل يك مرتبه فاتحة الكتاب و يك مرتبه آية الكرسى و دو مرتبه سوره قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ؛ و در ركعت دوّم يك مرتبه فاتحة الكتاب و ده مرتبه سوره أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ قرائت شود. و نمازگزار پـس از سلام نماز بگويد:

«اللّهمّ، صلّ على محمّد و آل محمّد، وابعث ثوابهما إلى قبر ذلك الميّت، فلان بن فلان»؛ خداوندا، بر محمّد و آل محمّد درود فرست، و ثواب اين دو ركعت نماز را به قبر آن ميّت، فلانى پسر فلانى، برسان.

در اين صورت، خداوند متعال در همـان لحظه، هزار فرشته را به سوى قبر ميّت گسيل‏ مى‏دارد كه هر كدام از آنان يك جامه و حلّه دارد، و تا روزى كه در صور قيامت دميده مى‏شود تنگى و فشار قبر وی را به وسعت مبدّل مى‏كند، و به شماره هر چيز كه آفتاب بر آن مى‏تابد به نمازگزار كار نيك عطا شده، و مقامش چهل درجه بالا برده مى‏شود.» (ادب حضور، ص ۱۶۷)

برخي روزها مثل شب جمعه داراي بركات معنوي می باشند شايد در اين ايام، حوادثي در بين زمين و آسمان اتفاق مي افتد كه در چيزهايي مثل فشار قبر تاثير گذار می باشد. بنابراين خداوند متعال با حساب و كتاب خود برخي بندگان مومنش را كه مي خواهد از فشار قبر مصون نگه دارد در شب جمعه مي ميراند.

چهار حج مقبول

منصور بن حازم گويد: از امام صادق (عليه السّلام) پرسيدم انعام كسى كه ۴ مرتبه حج بجا آورده چيست؟ فرمود: اى منصور كسى كه ۴ مرتبه حج بجاى آورد هیچوقت فشار قبر نبيند، و زمان مرگش خداى تعالى حج‏هاى وی را به زيباترين صورتى در مساوی وی در آورد كه تا روز رستاخيز در ميان قبر نماز گزارند و ثواب اين نماز وی را باشد بدان كه يك نماز از اين نمازها با هزار ركعت از نماز انسان يان مساوی می باشد. (الحديت، روايات تربيتى، ج ‏۳، فشار قبر، ص ۱۲۳)

مُردن در شب جمعه

برخي روزها مثل شب جمعه داراي بركات معنوي می باشند شايد در اين ايام، حوادثي در بين زمين و آسمان اتفاق مي افتد كه در چيزهايي مثل فشار قبر تاثير گذار می باشد. بنابراين خداوند متعال با حساب و كتاب خود برخي بندگان مومنش را كه مي خواهد از فشار قبر مصون نگه دارد در شب جمعه مي ميراند.

از ابان بن تغلب نقل شده است كه امام صادق (عليه السلام) فرمود: هر كس در فاصله ميان ظروزانه پنجشنبه تا ظروزانه جمعه از دنيا برود، خداوند متعال وی را از فشار قبر ايمن مى‏دارد.(ثواب الاعمال، ترجمه انصارى، ص ۳۷۵)

بعضي چيزها نيز فشار قبر را زياد مي كند؛ بد اخلاقي، به ویژه با خانواده مهمترين آنهمی باشد. اعمال صالح ديگر حتي چنان چه ياري پيامبر باشد نمي تواند اثر بداخلاقي را از بين ببرد.

به رسول خدا (صلي الله عليه و آله) خبر رسيد كه سعد بن معاذ مرده، آن حضرت با اصحاب خود آمدند و دستور دادند سعد را غسل دهند و خود بر در ايستاد و چون حنوط و كفنش كردند و تابوتش برداشتند رسول خدا بى‏كفش و رداء وی را تشييع كرد و گاهى سمت راست تابوتش را مي گرفت و گاهى سمت چپ آن را ، وقتي به مزارش رسيدند، خود ميان قبر وی رفت و لحدش را درست كرد و خشت بر وی چيده، مي فرمود سنگ و گل بدهيد، ميان خشتها را گل مي زد و چون همـه شد، خاك بر وی ريخت و قبرش را تهیه … چون از كار قبرش فارغ شدند مادر سعد برخاست و بیان کرد: اى سعد بر تو گوارا باد بهشت.

رسول خدا فرمود: اى مادر سعد آرام باش. زيرا سعد گرفتار فشار قبر شد. گويند رسول خدا(صلي الله عليه و آله) بازگشت و مردم برگشتند و به آن حضرت گفتند يا رسول اللَّه ما ديديم با سعد آن كردى كه با احدى نكردى تو بى‏رداء و كفش دنباله جنازه‏اش رفتى.

پيامبر اكرم فرمود: فرشته‏ها بى‏ردا و پاى برهنه دنبال وی بودند و من به آنان تاسى كردم، گفتند راست و چپ تابوتش را گرفتى؟ فرمود دستم بدست جبرئيل بود و هر جا را مي گرفت، مي گرفتم. گفتند تو دستور غسلش را دادى و بر وی نماز خواندى و وی را بدست خود در گور نهادى و باز هم فرمودى كه سعد فشار قبر دارد؟ فرمود آرى وی با خاندان خود بداخلاقى مي كرد. (امالى شيخ صدوق، ترجمه كمره‏اى، متن، ص ۳۸۵)

مطلب مرتبط:

روش های کاهش فشار خون در خانه

دفع چشم زخم باتخم مرغ

کلمات کلیدی مرتبط

  • آیا چشم زخم حقیقت دارد
  • همی جهنم وقبر عکس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

CLOSE
CLOSE