loading...

سخت ترین نقطه‌ی پل صراط کجاست؟

سخت ترین نقطه‌ی پل صراط کجاست؟

سخت ترین نقطه‌ی پل صراط کجاست؟
سخت ترین نقطه‌ی پل صراط کجاست؟

در این مطلب می خواهیم برای شما در مورد سخت ترین نقطه‌ی پل صراط کجاست؟ وضیحاتی را برای شما آماده کرده ایم که می توانید با دنبال کردن ما تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید. در ادامه با ما باشید. پل صراط اپارات پل صراط در قران عبور از پل صراط عکس های پل صراط فیلم پل صراط معنی پل صراط نام دیگر پل صراط هفت ایستگاه پل صراط

پل صراط اپارات پل صراط در قران عبور از پل صراط عکس های پل صراط فیلم پل صراط معنی پل صراط نام دیگر پل صراط هفت ایستگاه پل صراط

در قرآن کریم آمده هست که در قیامت موقف‌های گوناگونی هست که توقف بعضـی از گنه‌کاران در هر یک از آن‌ها به مقدار هزار سـال دنیوی خواهد بود، در این نوشتار می‌خواهیم ببینیم مقصود از آن چیست؟
قبل از هر چیز یادآور می‌شویم که متکلمان اسلامی از مواقف قیامت برخـی وقتها به «قنطره»ها و «عقبه»ها تعبیرمی آورند ولی پیش از آنان دو کلمه «قنطره» و «عقبه» در آیات قرآن و روایات اسلامی مطرح شده هست و متکلمان نیز آن‌ها را در مباحث کلامی خود بکار برده‌اند.
کلمه‌ی «موقف» به معنی محل توقف(ایستگاه و کلمه‌ی «قنطره» به معنی «پل» و واژه‌ی «عقبه» به معنای «گردنه» است).
امیر مۆمنان (علیه‌السلام) در وصایای مشهـور خود به فرزند عزیز ش امام حسن مجتبی (علیه‌السلام)می‌فرماید:
«وَاعْلَمْ أَنَّ أَمامَکَ عَقَبَةً کَۆُوداً، اَلْمُخِفُّ فِیها أَحْسَنُ حالاً مِنَ الْمُثْقِلِ وَالمُبْطِئُ عَلَیْها أَقْبَحُ حالاً مِنَ الْمُسْرِع وَانّ مَهْبِطَکَ بِها لا مَحالَةَ إِمّا عَلی جَنَّة أَوْ عَلی نار…».([۱])
«فرزندم بدان که (بعد از مرگ) گردنه‌ی سختی در پیش رو داری، انسان ‏های سبک‏بار (از نظـر گناه) از اشخـاص سنگین‏بار، وضعیت بهتری دارند، هر کس با تفکر و درنگ از آن گذر نماید   از آن فردی که با سرعت از آن می‌گذرد، وضع بدتری خواهد داشت انتهـا گذر از آن (فرودگاه) یا بهشت هست و یا دوزخ».

مواقف قیامت از نظـر متکلمان اسلامی

بعضـی از متکلمان اسلامی دربـاره این مسئله به اجمال گذشته‌اند و هیچ گونه توضیحی در مـورد ‌ی آن نداده‌اند ولی دو متکلم نامدار شیعه:(شیخ صدوق/ م۳۸۱) و (شیخ سودمند /م۴۱۳) به تفسیر آن پرداخته و هر یک نظـر ویژه ای را ابراز کرده هست و ما در اینجا برای آگاهی خوانندگان نظر آنها را یادآور می‌شویم:

عقبه های قیامت از نظـر شیخ صدوق

شیخ صدوق در این مسئله (بسان دیگر مسایل کلامی) زیـادتر به ظواهر دقت کرده و حاصل آنچه را که از ظاهر روایات در این باره به دست می‌آید، به عنوان اندیشه کلامی خود ابراز کرده می باشد. وی می‌گوید:
«اعتقاد ما دربـاره عقبه‌هایی که بر طریق و راه محشر قرار دارد، این هست که هر یک از آن‌ها به نام یکـی از فرایض دینی نام‌گذاری شده، و انسان موظف هست از آن‌ها گذر نماید، هر وقت به خاطر کارهای نیک و در پرتو رحمت الهی از یکـی از آن عقبه‌ها بگذرد به عقبه دیگر می‌رسد که می بایست از آن نیز گذر نماید، و به این ترتیب می بایست از همه‌ی موقف‌ها و عقبه‌ها بگذرد و در غیر این صورت به دوزخ سقوط می کنـد آنگاه می‌گوید: عقبه های یاد شده همگی بر «صراط» قرار دارند و نام یکـی از آن‌ها «ولایت» هست که همه‌ی اهل محشر در آنجا بازداشت می‌شوند و دربـاره ولایت امامان معصوم (علیهم السلام) مورد سۆال قرار می‌گیرند تهدید ناک‌ترین عقبه های صراط، عقبه ای هست که به نام «مِرْصاد» نام‌گذاری شده هست و خداوند متعال به عزت و جلال خود سوگند یاد کرده هست که در این «عقبه» ستمگران را بازداشت نماید چنان که می‌فرماید:
(إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ) .([۲])
«حقّا که آفریدگار تو در کمینگاه (ستمگران) است».
حضرت علـی (علیه‌السلام) نیز به ستمگران هشدار داده می‌فرماید:
«وَلَئِنْ أَمْهَلَ اللّهُ الظّالِمَ فَلَنْ یَفُوتَ أَخْذُهُ وَهَولَهُ بِالْمِرصادِعَلی مَجازِ طَریقِهِ» .([۳])
«اگر خداوند متعال به ستمگران مهلت می‌دهد ولی هیچوقت آنها را رها نمی کنـد و در کمین برخـی وقتها در مسیرشان از آنان انتقام می گـیرد ».
همـان گونه که یادآور شدیم نظـر یه‌ی مرحوم صدوق دربـاره مواقف و عقبه های قیامت در واقع تلخیص روایاتی هست که در این باره آمده است، وما در اینجا نمونه‌هایی را یادآور می‌شویم:
۱٫ از رسول محترم (صلی الله علیه وآله وسلم)روایت شده هست که فرمودند: بر روی «صراط» سه «قنطره»(پل) نصب شده است:
الف. قنطره امانت و خویشاوندان.
ب. قنطره نماز.
ج. قنطره عدل الهی.
هر وقت انسان از دو قنطره نخست با موفقیت گذر نماید، در موقف عدل الهی قرار می‌گیرد و از وی در مـورد ‌ی رعایت حقوق دیگران سۆال می‌شود و چنان چه به فردی ستم کرده هست حق گذر از آن به وی داده نمی‌شود تا مجازات گردد.([۴])
۲٫ صدوق در ثواب الأعمال از امام صادق (علیه‌السلام) حکایت کرده هست که در تفسیر آیه‌ی (إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ)فرمودند:
«قَنْطَرةٌ عَلَی الصِّراطِ لا یَجُوزُها عَبْدٌ بِمَظْلَمَة».([۵]) ۳٫ از ابن عباس حکایت شده هست که بر جسر (پل) جهنم هفت موقف و بازداشتگاه است، در اولیـن موقف از توحید سۆال می‌شود چنان چه اعتقاد ‌ی وی دربـاره توحید کامل باشد به موقف دوم می‌رسد که در مـورد ‌ی نماز از وی سۆال می‌شود هر وقت نماز را درست انجام داده است، به بازداشتگاه سوم انتقال داده می‌شود، و در آن از زکات سۆال می‌شود و پـس از آن نوبت به روزه خواهد رسید و پـس از آن موقف پنجم هست که مرتبط به حج هست و ایستگاه ششم عمره و بالأخره هفتمین بازداشتگاه مرتبط به مظالم (حقوق دیگران) هست و سرانجام چنان چه از این مواقف با موفقیت گذشت وارد بهشت می‌گردد.([۶]) همـان گونه که ملاحظه می‌شود، ظاهر روایات مزبور و روایات همانـند آن‌ها این هست که در قیامت مواقف و قنطره هایی بر روی صراط نصب می‌گردد و در آن مواقف انسان ‌ها در مـورد ‌ی هر یک از فرایض دینی مورد سۆال قرار می‌گیرند.

عقبه های قیامت از نظـر شیخ سودمند

شیخ سودمند در مباحث کلامی خود به عقل و داوری‌های آن زیـادتر اعتماد می‌نماید و مفاهیم و مسایل کلامی و دینی را بر این اساس تفسیر می‌نماید و در شرح کلام صدوق می‌گوید:
عقبه های قیامت همـان احکام دینی هست که انسان ‌ها می بایست در روز قیامت پاسخگوی آن‌ها باشند ولی هیچوقت مقصود این نمی بـاشد که حقیقتاً در سرای دیگر کوه‌ها و گردنه های صعب‌العبوری بر صراط قرار دارد و بندگان موظفند تا از آن‌ها گذر نمایند و خود را به بهشت برسانند، بلکه مقصود از «عقبه»(گردنه) که در قرآن و روایات آمده است، همـان دستورات الهی هست که از آنجا که رعایت آن‌ها تحمل مـوارد و دشواری‌هایی را همراه دارد از آن‌ها به «عقبه» تعبیر شده می باشد. ([۷])
سپس می‌افزاید: التزام به آنچه «حشویه» می‌گویند که روز قیامت، کوه‌هایی با گردنه ای صعب‌العبور آفریده می‌شود و اهل محشر می بایست از آن‌ها گذر نمایند، ادعایی بدون علـت است، چون نه از نظـر عـلت ها نقلی مطلب روشن و قابل اعتمادی در دست هست و نه عقل در این باره قضاوت و حانـدکی دارد، چون آنچه از نظـر عقل ضـروری و قطعی است، این هست که بر حسب اصل حکمت الهی به برپایی قیامت رأی قطعی می‌نماید، ولی دربـاره ویژگیها یاد شده چنان چه چه توانایی آن را نفی نمی‌کند، ولی هیچ گونه حانـدکی بر لزوم آن ندارد.([۸])
در توضیح کلام سودمند یادآور می‌شویم واژه‌ی «عقبه» در قرآن دربـاره بعضـی از فرایض و احکام الهی به کار رفته هست چنان که می‌فرماید:
(فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ * وَما أَدْریکَ مَا الْعَقَبَةُ * فَکُّ رَقَبَة * أَوْ إِطْعامٌ فی یَوْم ذی مَسْغَبَة * یَتیماً ذا مَقْرَبَة * أَوْ مِسْکِیناً ذا مَتْرَبَة).([۹])
«از گردنه صعب‌العبور به راحتی و سریع بالا نرفت و نمی‌دانی که آن گردنه چیست؟ آزاد کردن بنده، یا طعام دادن در روز فقر و تهیدستی به یتیم خویشاوند یا مسکین فوق‌العاده تهیدست و بیچاره».
قرآن کریم در تفهیم معارف عمیق و تعالیم عالی خود از شیوه تمثیل و تشبیه بهره می‌گیرد، و به این طریق فهم عمیق‌ترین معارف را برای ذهن‌ها و اندیشه های معمولی راحـت می‌سازد.
بازبینی آیات تمثیلی قرآن خود بحث جداگانه ای را می‌طلبد که در حوصله‌ی بحث ما نیست.آیه‌ی یاد شده در واقع از آیات تمثیلی قرآن است، که واقعیت غیر محسوس را به واقعیت محسوس تشبیه می‌نماید، همه‌ی اشخـاص با کوه و گردنه های صعب‌العبور آن به نوعی آشنایی دارند و دشواری گذر از آن‌ها برای نیل به مقاصد دنیوی برای همگان مشهـور و معهود هست قرآن کریم در این آیات این واقعیت را بیان کرده هست که رسیدن به مقاصد عالی اخروی و انسان ی نیز در گرو تحمل مـوارد و سختی‌هایی هست و راه رسیدن به آن رعایت قوانین الهی هست و از آنجا که قوانین دینی با تمایلات مرزنشناس حیوانی تضاد و تصادم دارند، در واقع رعایت این قوانین بسان گذر از گردنه های سخت و صعب‌العبور هست و هر کس در دنیا به راحتی از این گردنه‌ها بگذرد، یعنی قوانین الهی را کاملاً رعایت نماید در سرای دیگر نیز به راحتی از آن‌ها خواهد گذشت و «محاسبه» برای وی سهل و راحـت خواهد بود.
شاهد بر این مطلب آیات بعدی هست چنان که می‌فرماید:
(ثُمَّ کانَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَتَواصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَواصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ * أُولئِکَ أَصْحابُ الْمَیْمَنَةِ * وَالَّذینَ کَفَرُوا بِ آیاتِنا هُمْ أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ * عَلَیْهِمْ نارٌ مُۆْصَدَةٌ) .([۱۰])
«سبعد از انسان ‌هایی می‌باشد که ایمان آورده و همدیـگر را به صبر و مهربانی سفارش می‌نمایند این گونه اشخـاص در قیامت اهل سعادت و یُمن می‌باشند و آنان که به آیات ما کفر ورزیده‌اند، در سرای دیگر اهل شومی و شقاوتند، آتشی از هر جهت آنان را احاطه خواهد کرد».
در این آیات سرنوشت اخروی انسان ‌ها و این که از اهل سعادت و یا شقاوت خواهند بود، سرانجام ‌ی گذر آنان از «گردنه‌ها» دانسته شده و گردنه‌ها نیز به آزاد نمودن بردگان، اطعام یتیمان و تهیدستان، سفارش به صبر و مهربانی، در پرتو ایمان به خدا تفسیر شده هست پس مقصود از عقبه‌ها، همـان ایمان به خدا و احکام الهی است، نه این که در واقع ، کوه‌ها و گردنه‌هایی صعب‌العبور در قیامت پدید می‌آیند و به اهل محشر دستور داده می‌شود تا از آن‌ها بگذرند و وارد بهشت گردند بدیهی هست آنچه در گذشتن از این نوع گردنه‌ها مۆثر و سودمند است، قدرت و توانایی جسمانی هست نه ایمان و اعمال صالح ـ و حال آن که آنچه در قیامت مایه‌ی رسیدن به بهشت می‌باشد ایمان و عمل صالح هست و توانایی جسمانی هیچ‌گونه تأثیری در این رابطه ندارند. پس می‌توان گفت آنچه مُعلّم شیعه (شیخ سودمند ) در این باره بیان کرده هست صحیح‌تر و واقع‌بینانه تر به نظـر می‌رسد.([۱۱]).

مطلب مرتبط:

چطور میشه فهمید بهشتی هستیم یا جهنمی

حکایت های شگفت انگیز آیت الله دستغیب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

CLOSE
CLOSE