loading...

ذکر یونسیه چیست؟ + فضیلت و خاصیت ذکر یونسیه چیست؟

ذکر یونسیه چیست؟ + فضیلت و خاصیت ذکر یونسیه چیست؟

در این مطلب می خواهیم برای شما در مورد ذکر یونسیه چیست؟ + فضیلت و خاصیت ذکر یونسیه چیست؟ توضیحاتی را برای شما آماده کرده ایم که می توانید با دنبال کردن ما تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید. ذکر یونسیه برای ازدواج-طریقه ختم ذکر یونسیه-چله ذکر یونسیه-ترجمه ذکر یونسیه-متن ذکر یونسیه-ذکر یونسیه در کدام سوره است-کس ذکر یونسیه-ذکر یونسیه برای حاجت. در ادامه با ما باشید.

ذکر یونسیه برای ازدواج-طریقه ختم ذکر یونسیه-چله ذکر یونسیه-ترجمه ذکر یونسیه-متن ذکر یونسیه-ذکر یونسیه در کدام سوره است-کس ذکر یونسیه-ذکر یونسیه برای حاجت

ذکر یونسیه چیست؟ + فضیلت و خاصیت ذکر یونسیه چیست؟
ذکر یونسیه چیست؟ + فضیلت و خاصیت ذکر یونسیه چیست؟

ذکر یونسیه یعنی گفتن: «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» (آيه ۸۷، سوره عظیم الشأن انبيا) ذکر ی که اثر خیلی عجیبی در از میـان بردن غم و اندوه دارد. ختم چهل روزه (عجیب و شگفت آور) ذکر یونسیه که مرحوم کشمیری (ره) فرموده اند: اول اینکه عامل (فردی که ختم را انجام می دهد) بر

ذکر یونسیه یعنی گفتن: «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» (آيه ۸۷، سوره عظیم الشأن انبيا)

ذکر ی که اثر خیلی عجیبی در از میـان بردن غم و اندوه دارد.

ختم چهل روزه (عجیب و شگفت آور) ذکر یونسیه که مرحوم کشمیری (ره) فرموده اند:

اول اینکه عامل (فردی که ختم را انجام می دهد) بر یگانگی خداوند متعال ایمان داشته باشد، نه در زبان بلکه با همـه وجود. و با معرفت انـدکی که دارد که سرلوحه تمام آنها یکتایی و بی همتایی خداوند متعال در همـه صفات ثبوتی و مبرا بودن وی از همـه صفات سلبی می باشد. دقت کامل به وجود بی همتای خداوند، و این که عامل بداند خداوند متعال در تمام حال ناظر بر عمل اوست. همـان طور که وقتی که با یک شخـص حرف می نمایید همـه حواس شما به اوست در اینجا نیز می بایست حالتی همانـند داشته باشید. حال آنکه در زمان گفتن این ذکر با سرچشمه وجود و هستی حرف می نمایید .

پشیمانی از قبلی سرشار از کوتاهی و ناسپاسی، چون که این ذکر حسب گفته بزرگان اهل معرفت خود نوعی توبه به درگاه باری تعالی می باشد. نیاز نمی بـاشد که فقط به معنی آیه اکتفا نمایید ، بلکه به رابطه مضموم آیه با خودتان نیز می بایست ارزش بدهید. منظور اینکه در بخـش اول آیه که در یگانگی و یکتایی و منزه بودن خداوند متعال گواهی داده می شـود ، به عظمت خداوند متعال در دنیا هم دقت شود. به نظم و هماهنگی در کره زمین و در سیارات و ستاره ها و خورشید یا حیات در خشکیها و دریاها و سایـر نشانه های عظمت حق تعالی؛ و در بخـش بعدی ذکر گناهان و کوتاهی ها و ناسپاسی هایی که انجام شده به یاد آورده، مثل کفران نعمت یا کوتاهی در انجام اعمال پسندیده و…

و غرض این نمی بـاشد که در هر مرتبه مطالعه ذکر همـه این مطالب دوره گـردد بلکه هر یک از این دو بخـش را که باعث می گـردد شما زیـادتر در آن لحظات، قرب به حضرت دوست پیدا نمایید ، گزینش نمایید ؛ که اکثر اوقات به هر دو معنی دقت می شـود . وقـت مناسب پـس از عشاء است (حدودا ساعت ده به بعد) و علـت ان هم قبلا ذکر شد.

دربـاره تعداد این ختم هم می بایست از ۴۰۰ آغاز گـردد و کم کم زیاد گـردد اما نیازی نمی بـاشد قطعا شما تعداد بشمارید بلکه از ۲۰دقیقه که وقـت تقریبی ۴۰۰ ذکر است شروع نمایید و ذره ذره (برای مثال سه دقیقه یا پنج دقیقه) آن را زیاد نمایید .

آیا نیاز نمی بـاشد که انسان ها قسمتـی از شبانه روز را به مناجات باری تعالی بپردازند؟ حال آنکه چنین نتایج زیادی همچون:((( چشم برزخی،رابطه با عالم ملکوت و را هیابی به دنیای ارواح، نورانی شدن قلب، زدودن لکه های مشکی گناه از روح انسان ی و خیلی چیزهای دیگر))). حاصل این عمل گرانبها نزد علمای اهل معرفت و استادان و بزرگان می باشد. از امام باقر (علیه السلام) حکایت شده است که :یونس علیه السلام سه روز در شکم ماهی درنگ نمـود و در تاریکـی های سه گانه( تاریکـی شکم ماهی، تاریکـی شب، تاریکـی دریا) ندا در داد و بیان کرد: لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ(آيه ۸۷، سوره عظیم الشأن انبيا) آنگاه خداوند متعال دعایش را اجابت نمـود و سپس ماهی وی را بر حال خود افکند.

مرحوم استاد علامه طباطبائی فرمودند که مرحوم قاضی ( استاد آنجناب عارف عظیم و سالک مستقیم حضرت آیت الله حاج سید علـی قاضی تبریزی ) اول دستوری که می دادند ذکر یونسی بود لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ (آيه ۸۷، سوره عظیم الشأن انبيا) که در مدت یک سـال در زمان ویـژه به حالت سجده ات بازخوانده شود.

چرا این ذکر به یونسیه مشهـور شد؟

به قصه حضرت یونس اشاره می کنیم :

حضرت یونس (علیه السلام) سالیان درازی در راه راهنـمای مردم کوشید و رنج زیاد کشید؛ ولی جـواب مردم پافشاری در گمراهی و گریز از حق و عدالت بود. در مدت سی و سه سـال تنها دو شخـص به وی ایمان آوردند. ایشان نیز از قوم خویش قطع امید نمـود و چیزی نگذشت که از خداوند متعال مجازات آن قوم خودخواه و جاهل را تقاضـای نمود. در صبحگاهی که مردم از خواب برخاستند، آثار قهر و عذاب الهی را در شهر خود دیدن د. به نزد پیامبر خود حضرت یونس (علیه السلام) شتافتند و از وی پوزش طلبیدند و تقاضـای عفو و مغفرت کردند؛ ولی خاصیت ای نبخشید و وی با عصبانیت مردم را ترک نمـود و از شهر بیرون شد. حضرت یونس (علیه السلام) نزد پروردگارش عزیز بود و بر این گمان بود که آنچه را که انجام می دهد مطلوب و مقبول درگاه الهی است و خداوند متعال هیچ زمان لطفش را از وی دریغ نمی کند و بر وی تنگ نمی گـیرد . مردم با آن تمام عجز و لابه، انتظار ترحم و گذشت را از حضرت یونس (علیه السلام) داشتند، ولی اینگونه نشد. وقتی مردم از آن حضرت (علیه السلام) قطع امید کردند، سخت به درگاه خدا نالیدند. خداوند متعال نیز عذاب را از آنان دور کرد. یونس (علیه السلام) به کنار دریا رسیده بود. در حالیکه قطع داشت قومش هلاک شده اند، در کشتی سوار شد. طولی نکشید که کشتی در معرض طوفان قرار گرفت.

در میـان راه ماهی غول پیکری به کشتی یورش کرد و به خواست خداوند متعال متعال حضرت یونس را بدون اینکه به وی آسیب برساند بلعید. حضرت یونس وقتی به هوش آمد متوجه خطـا خود شد و با ناله و تضرع به درگاه خداوند متعال توبه کرد، که توبه وی در قرآن آمده است؛ و قسمتـی از آیه به عنوان ذکر یونسیه معـروف شده است که علما و عرفا فوائد بی شماری را برای آن نقل می کنند :

«وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»

و یادآر حال یونس را، هنگامیکه از میـان قوم خود غضب ناک برفت و پنداشت که هیچوقت بر وی تنگ نمی گیریم، انگاه در آن ظلمت ها فریاد نمـود همانا خدائی بجز ذات یکتای تو نمی بـاشد ، تو پاک و منزه هستی و من از ستمکارانم.

به برکت این ذکر، خداوند متعال وی را نجات داد. خداوند متعال در قرآن می فرماید: «اگر از جمله تسبیح کنندگان نبود تا روز قیامت در شکم ماهی باقی می ماند». و نیز می فرماید: «ونجیناه من الغم وکذلک ننجی المؤمنین؛(آيه ۸۸، سوره عظیم الشأن انبيا) و ما مؤمنانی را که اینگونه به یاد ما باشند نجات خواهیم داد».

حضرت یونس (علیه السلام) مرتبه دیگر به امر خداوند متعال به سوی قومش بازگشت و تمام آنها را سالم و مطیع یافت و تا پـایان عمر در میـان آنها با عزت زندگـی کرد.

آثار و برکات ذکر یونسیه

۱- پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله وسلم : هر مریض مسلمانى که این دعا را بخواند، چنان چه در آن بیمارى (بهبودى نیافت و) آقـا انعام شهید به وی داده مى گـردد و چنان چه بهبودى یافت خوب شده در حالى که همـه گناهانش آمرزیده شده می باشد.

۲- رسول خدا صلى الله علیه و آله وسلم : آیا به شما خبر دهم از دعایى که هر وقت غم و گرفتارى پیش آمد آن ادعا را مطالعه کنید گشایش ‍ حاصل شود؟ اصحاب گفتند: آرى اى رسول خدا. آن حضرت فرمود: دعاى یونس که مزه ه ماهى شد: «لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین»

۳- امام صادق علیه السلام : عجب دارم از کسى که غم زده است چطور این دعا را نمى خواند «لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین» چرا که خداوند متعال به دنبال آن مى فرماید: ما وی را جـواب دادیم و از غم نجات دادیم و این چنین مؤ منان را نجات مى دهیم .

۴- برای تقویت نفس و قلب و مکاشفات عالی است و برای از میـان بردن حجب و نورانیت اثر گذار است و استجابت دعا و نجات مؤمنین از طرف خدا حاوی گوینده آن می شـود .

ختم های ذکر یونسیه

ختم های این ذکر شریف ۴۰۰ /۷۰۰/۷۰۰۰/۴۰۰۰/۳۰۰۰/۱۰۰۱/  مرتبه گفته اند که بستگی به دستور استاد و توانایی طالب دارد . ولی عدد ۴۰۰ برای همه  آن هم شب ها پـس از نماز عشاء تا هر زمان شب در سجده نافع می باشد.

چون این ذکر به معنی استغفار است در آن هیچ عوارضی نمی بـاشد . برای دیدن حالات برزخی اثر بخش است،

تجرد، با استمرار این ذکر حاصل می گـردد ، چنانکه برای مرحوم سید هاشم حداد سه روز حالت تجرد برزخی اتفاق افتاد که اما مکاشفه این طول وقتی را ندارد.

مرحوم آخوند ملا حسنقلی همدانی: هر قدر در هر زمان بتوانید این ذکر را بگوئید.

مرحوم سید هاشم حداد نقل کردند که ذکر یونسیه برای معرفت نفس و معرفت رب اثر بخش است و خودش به ذکر یونسیه مشغول بود .

از وی سئوال شد در ایام فراغت شبیه راه رفتن و نشستن چه ذکری برای نورانیت قلب و از میـان بردن حجب خوب است ؟ فرمود : ذکر یونسیه

می فرمود: عدد ۳۰۰۰ به پـس برای کاملین “سالکینی که از مراحلی و منازلی گذر کرده اند “می باشد. جناب استاد مدت بیشتری در نجف ۳۰۰۰ مرتبه این ذکر را در سجده می گفتند.

از بیشتر بزرگان این ختم با عدد ۴۰۰ مرتبه در سجده خصوصا” در میـان نماز مغرب و عشاء و یا پیش از اذان صبح و یا میـان الطلوعین جهت افاضات روحانی نقل شده است و این یکـی از ختوماتی است که اغلب ” اساتید در آغاز سلوک به شاگردانشان توصیه می کنند. ناگفته نماند که این ختم به منزله توبه ای حقیقی می باشد. چنان چه خالصانه برای خدا بجای آورده گـردد اثر شگرفی در پیشبرد انسان دارد .

وقتی از مرحوم آیت الله کشمیری پرسیدند برترین کار برای سالک در کدام یک از اعمال عبادی است؟ فرمودند : برترین آن سجده است که ذکر یونسیه در آن گفته شود. و فرمودند : امان ذکر یونسیه سبب اتصال به ارواح و باز شدن چشم برزخی می گردد.

این ذکر شریف اثر خیلی عجیبی در از میـان بردن غم و اندوه دارد.

امام صادق علیه السلام فرمودند : تعجب می کنم از ۴ کس که ۴ نوع گرفتاری دارند چطور به این ۴ چیز پناه نمی برند.

از جمله اینها فرمودند : تعجب می کنم از فردی که دچار غم و اندوه شده است اما به این سخن پناه نمی برد، چون که حق تعالی در دنباله آن فرموده: ” وَ نَجَّیناهُ مِنَ الغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنجِی المُؤمِنینَ “ (آيه ۸۸، سوره عظیم الشأن انبيا)
یعنی ما وی را ” حضرت یونس را به باعث این سخن ” از غم و اندوه نجات دادیم و اینگونه ما مؤمنان را نجات می بخشیم.

پس آیه شریفه حاوی سه پیغام مهم و با ارزش می باشد:

۱- علّت گرفتاری:فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ؛ چنین پنداشت که ما بر وی تنگ نمی گیریم».
چه خیلی اشخاصـی می باشند که در زمان تنگ دستی و نداشتن امکانات مادی به خدا متوجه می شوند و به درگاه وی سر بندگی فرود می آورند و به راز و نیاز می پردازند؛ ولی این که به مال و منال، جاه و مقام، رفاه و شهرت، مسکن و مکنت ظاهری می رسند، اسیر این کارها و زندانی آنان می گردند و خود را در حصار آنان قرار می دهند و چنین می پندارند که این کارها برای آنان جاودانه است و هیچ زمان از آنان گرفته نخواهد شد و از اینکه شانس دارد روزی بیاید و این کارها را نداشته باشند، کاملاً غافل اند و دچار غرور و تکبّر و عجب و خودبینی گردیده اند در حالی که مناسب آنست که انسان شکرگذار باشد و هیچ زمان مالـک نعمت را از یاد نبرد و در پیشگاه وی اظهار نماید که: خداوندا! این نعمت از آن توست و ما از باریدن رحمت تو سرسبز و خرم هستیم و هر زمان که بخواهی می توانی آن را بگیری که در آن صورت ما پژمرده و ناتوان خواهیم شد.

حضرت یونس (علیه السلام) احساس ایمنی می کرد؛ چون می پنداشت که مقام بس ارجمندی نزد خدا دارد و همیشه وی در پناه رحمت خدا خواهد بود و پروردگار بر وی تنگ نمی گـیرد و به این علـت هر چه قومش از وی خواستند برگردد، قبول نکرد و آنان را رها نمـود و به راه خود رفت. خداوند متعال به خاطر این پنداشت، وی را در دل ماهی گرفتار نمـود تا متنبّه گردد.

۲- باعث نجات: «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»
بعد از آنکه حضرت یونس (علیه السلام) را به دریا افکندند، ماهی زیادی وی را بلعید و به امر خداوند متعال در دل خود، برای حضرت یونس (علیه السلام) پناهگاهی قرار داد. شبها و روزها می گذشت و یونس (علیه السلام) در دل ماهی و ماهی در دل دریا به شکافتن و پیمودن ظلمتهای قعر دریا مشغول بود در آن زندان عجیب و غم انگیز، اندوهی بزرگ بر یونس (علیه السلام) غالب شد و با حال غم و افسردگی ندا برآورد «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ؛ خدایی جز تو نمی بـاشد و تو از هر عیب منزهی و من از ستمکارانم».

حضرت یونس (علیه السلام) با این ذکر به درگاهی شتافت که پناهگاه بی پناهان و یاور غم دیدگان است؛ چون خداوند متعال حاوی رحمتی فراگیر و تمام جانبه می باشد. پـس از آن خداوند متعال دعای وی را مستجاب نمـود و یونس (علیه السلام) را از غم و گرفتاری نجات داد و به ماهی الهام نمـود تا یونس (علیه السلام) را در کنار دریا بگذارد. خداوند متعال در آیه دیگری در باب قدرت وقوت این ذکر می فرماید: «اگر یونس این تسبیح را نمی داشت تا قیامت دردل ماهی می ماند». پس باعث نجات یونس (علیه السلام) این ذکر شریف است که از آن به عنوان «ذکر یونسیه» یاد می شـود .

۳- قانون کلی: «وَ کَذلِکَ نُنجِی المُؤمِنینَ» ؛ وبدین سان مؤمنان را نجات می دهیم».
خداوند متعال این قصه را در کتاب جاودانه خویش قرآن کریم می آورد تا راه روشنی را فراروی تمام مؤمنان در همـه زمانها بگاحتمالا ؛ چون قرآن کریم، کتابی که تنها به نقل حوادث و رویدادها پرداخت نماید نیست، بلکه کتاب راهنـمای و رحمت است و غرض مهـم از نقل رویدادهای تاریخی، قراردادن چراغی فروزنده فراراه انسان هاست که همگان در طول تاریخ از آن بهره مند گردند و برای همیشه درس سازندگـی و زندگـی برای انسان باشد. روی این جهت خداوند متعال در انتهـا قصه یونس (علیه السلام) بیان می دارد که به این سان ما مؤمنان را نجات می دهیم. یعنی در همه تاریخ تکرار این تسبیح و ذکر باعث نجات می گردد. به این علـت ی بزرگان اهل معرفت و معنا گفته اند: این ذکر در راه سیر سلوک معنوی و طی درجات روحانی مقامی بس والا و موقعیتی ممتاز دارد و تکرار آن سبب رهیدن از هر غم و غصه و رسیدن به هر مقصد می باشد.

مطلب مرتبط

ذکر و دعا برای برآورده شدن حاجت,بهترین دعا و ذکرها برای گرفتن حاجت و گشایش بخت و رفع مشکلات

ذکر هم اسم شما= نام اعظم شما

کلمات کلیدی مرتبط

  • خاصیت ذکرها

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

CLOSE
CLOSE