loading...

احتياط واجب چيست؟

احتياط واجب چيست؟

احتياط واجب چيست؟
احتياط واجب چيست؟

در این مطلب می خواهیم برای شما در مورد اینکه نماز میت چگونه برگزار می شود؟ وضیحاتی را برای شما آماده کرده ایم که می توانید با دنبال کردن ما تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید. در ادامه با ما باشید. مثال احتیاط واجب و مستحب احتیاط واجب خامنه ای احتیاط واجب مکارم چند مثال برای احتیاط واجب احتیاط لازم چیست احتیاط یعنی چه احتیاط مطلق احتیاط واجب سیستانی

مثال احتیاط واجب و مستحب احتیاط واجب خامنه ای احتیاط واجب مکارم چند مثال برای احتیاط واجب احتیاط لازم چیست احتیاط یعنی چه احتیاط مطلق احتیاط واجب سیستانی

در جائی که مجتهد صریحاً فتوی ندارد بلکه می‌گوید احتیاط آن هست که فلان گونه عمل گـردد این احتیاط را «احتیاط واجب» می گویند، و مقلّد یا می بایست به آن عمل نماید و یا به مجتهد دیگر رجوع نماید و امّا چنان چه فتوای صریحی داده مثلًا گفته هست اقامه برای نماز مستحب ّ هست سپس گفته احتیاط آن هست که ترک نشود این را «احتیاط مستحب» می گویند، و مقلّد می‌تواند به آن عمل نماید یا نکند، و در نکات ی که می‌گوید «محل تأمّل» یا «محل ّ اشکال» هست مقلّد می‌تواند عمل به احتیاط نماید یا به دیگری رجوع نماید، امّا چنان چه بگوید «ظاهر چنین است» یا «أ پر قدرت چنین است» این تعبیرها فتوا حساب می‌شود و مقلّد می بایست به آن عمل نماید .

در فتوی مقلد حق مراجعه به مجتهد دیگر را ندارد

مسأله ۷ چنان چه مجتهدِ اعلم در مسأله ای فتوی دهد، مقلّد آن مجتهد یعنی فردی که از وی تقلید می‌کند نمی‌تواند (۱) در آن مسأله به فتوای مجتهد دیگر عمل نماید ، ولی چنان چه فتوی ندهد (۲) و بفرماید: احتیاط آن هست که فلان طور عمل شود، (۳) مثلًا بفرماید: احتیاط آن هست که در رکعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه تسبیحات اربعه یعنی: «سُبحان َ اللّه ِ وَ الحَمدُ لِلّه ِ وَ لا إِله َ إِلّا اللّه ُ وَ اللّه ُ اکبَرُ» بگویند، مقلد می بایست یا به این احتیاط که احتیاط واجبش گفته می شـود عمل نماید و سه مرتبه بگوید، یا بنا بر احتیاط واجب (۴) به فتوای مجتهدی که علم وی از مجتهد اعلم کمتر و از مجتهدهای دیگر زیـادتر است (۵) عمل نماید، بـعد اگر وی یک مرتبه گفتن را ضـروری بداند می‌تواند یک مرتبه بگوید و هم چنین هست اگر مجتهد اعلم بفرماید مسأله محل ّ تأمّل یا محل ّ اشکال می باشد.

(۱) (گلپایگانی، صافی:) بنا بر احتیاط نمی‌تواند.. (سیستانی، فاضل:) مقلّد آن مجتهد نمی‌تواند..

(۲) (فاضل:) و احتیاط واجب نماید، مقلّد می‌تواند یا به این احتیاط عمل نماید یا به مجتهدی که علم وی از مجتهد اوّل کمتر یا مساوی هست رجوع نماید. [ انتهـا مسأله]

(۳) (خوئی، تبریزی، سیستانی:) مثلًا بفرماید: احتیاط آن هست که در رکعت اوّل و دوّم نماز، پـس از سوره حمد یک سوره عظیم الشأن همـه بخواند، مقلّد می بایست یا به این احتیاط که احتیاط واجبش گفته می شـود عمل نماید و یا به فتوای مجتهد دیگری (خوئی، تبریزی: که تقلیدش جایز هست سیستانی: با رعایت الاعلم فالاعلم) عمل نماید، بـعد اگر وی تنها سوره عظیم الشأن حمد را ضـروری بداند، می‌تواند سوره عظیم الشأن را ترک نماید و هم چنین هست اگر مجتهد اعلم بفرماید مسأله محل تأمّل یا محل ّ اشکال می باشد.

(۴) [عبارت «بنا بر احتیاط واجب» در رساله آیات عظام: گلپایگانی و صافی نیست.]

(۵) (بهجت:) زیـادتر و یا مساوی هست با تاییـد سایـر شرایط تقلید..

(زنجانی:) مسأله چنان چه مجتهد اعلم در مسأله ای فتوا دهد، مقلّد آن مجتهد، یعنی فردی که از وی تقلید می‌کند نمی‌تواند در آن مسأله به فتوای مجتهد دیگر عمل نماید . ضـروری به ذکر هست که علاوه بر نکات ی که بدون هیچ قیدی، نظـر ی نقل می‌شود نکات ی که در آن جملات ی مثل «ا پر قدرت آن است»، «بنا بر اقوی»، «اظهر آن است»، و «بعید نیست» و مثل آن بکار رفته هست فتوا می‌باشد. در این کتاب در بعضـی مسائـل کلمه احتیاط به کار رفته است؛ احتیاط بر سه قسم است:

الف: احتیاط مستحب؛ در جایی هست که قید «استحبابی» یا «مستحب» همراه احتیاط آمده است، مثل آن که گفته شود: «احتیاط مستحب آن هست که پیش از نماز اذان و اقامه گفته شود». عمل به احتیاط مستحب، واجب نیست، بلکه مناسب می باشد.

ب: احتیاط واجب: در جایی هست که قید «وجوبی» یا «واجب» همراه احتیاط دیده شود، مثل آن که گفته شود: بنا بر احتیاط واجب نماز مطالعه در محل غصبی باطل می باشد. عمل به این گونه احتیاط، واجب بوده و نمی‌توان در آن به فتوای مجتهد دیگری مراجعه نمود.

ج: احتیاط مطلق: در جایی هست که احتیاط بدون هیچ قیدی بکار رفته است، مثل آن که گفته شود: بنا بر احتیاط می بایست از آب قلیلی که پـس از برطرف شدن عین نجاست برای آب کشیدن چیز نجس روی آن می‌ریزند و از آن جدا می‌شود اجتناب کرد. در احتیاط مطلق، می‌توان به احتیاط عمل نکرده ، بلکه مطابق فتوای مجتهد دیگر با رعایت (الاعلم فالاعلم) رفتار کرد. عبارت «محل اشکال است» نیز در مسائـل احتیاط مطلق به کار می‌رود.

(مکارم:) مسأله در جائی که مجتهد صریحاً فتوی ندارد بلکه می‌گوید احتیاط آن هست که فلان گونه عمل گـردد این احتیاط را «احتیاط واجب» می گویند، و مقلّد یا می بایست به آن عمل نماید و یا به مجتهد دیگر رجوع نماید و امّا چنان چه فتوای صریحی داده مثلًا گفته هست اقامه برای نماز مستحب ّ هست سپس گفته احتیاط آن هست که ترک نشود این را «احتیاط مستحب» می گویند، و مقلّد می‌تواند به آن عمل نماید یا نکند، و در نکات ی که می‌گوید «محل تأمّل» یا «محل ّ اشکال» هست مقلّد می‌تواند عمل به احتیاط نماید یا به دیگری رجوع نماید، امّا چنان چه بگوید «ظاهر چنین است» یا «أ پر قدرت چنین است» این تعبیرها فتوا حساب می‌شود و مقلّد می بایست به آن عمل نماید .

مسأله اختصاصی

(زنجانی:) مسأله ۸ انسان نمی‌تواند بعضـی از مـوارد را از یک مجتهد و بعضـی دیگر را از مجتهد دیگر تقلید نماید ، ولی چنان چه یکـی از مجتهدین در یک باب مثلًا در باب نماز از دیگران اعلم باشد و مجتهد دیگر در باب دیگر مثلًا روزه اعلم باشد، می بایست در باب نماز از مجتهد اول و در باب روزه از مجتهد دوم تقلید نماید .

احتیاط مستحب

مسأله ۸ چنان چه مجتهد اعلم پـس از آن که در مسأله ای فتوی داده (۱) احتیاط نماید مثلًا بفرماید: ظرف نجس را که یک مرتبه در آب کر بشویند پاک می‌شود، چنان چه چه احتیاط آن هست که سه مرتبه بشویند مقلد وی نمی‌تواند در آن مسأله به فتوای مجتهد دیگر رفتار نماید (۲)، بلکه می بایست یا به فتوی عمل نماید ، یا به احتیاط پـس از فتوی که آن را احتیاط مستحب ّ گفته می شـود عمل نماید (۳)، مگر آن که فتوای آن مجتهد نزدیکتر به احتیاط باشد.

این مسأله در رساله آیات عظام: فاضل و زنجانی نیست.

(۱) (خوئی، تبریزی، سیستانی:) یا پیش از آن..

(۲) (گلپایگانی:) مقلّد وی می‌تواند در آن مسأله به فتوای وی عمل نماید و یک مرتبه بشوید و می‌تواند به فتوای مجتهدی که سه مرتبه شستن را ضـروری می‌داند رفتار نماید و به عنوان احتیاط سه مرتبه بشوید. [ انتهـا مسأله] (خوئی، تبریزی، سیستانی:) مقلد وی می‌تواند عمل به این احتیاط را ترک نماید و این را احتیاط مستحب ّ می گویند. [ انتهـا مسأله]

(۳) (بهجت:) سایـر مسأله ذکر نشده. (مکارم:) مراجعه نمایید به زیـر مسأله ۷٫

(صافی:) مسأله چنان چه مجتهد اعلم پـس از بیان فتوا در مسأله ای احتیاط نماید ، مثلًا بفرماید: یک مرتبه تسبیحات مطالعه در رکعت سوم و چهارم کفایت می‌کند چنان چه چه احتیاط این هست که سه مرتبه بخوانند، مقلّد می‌تواند به مطالعه یک مرتبه اکتفا نماید و می‌تواند رعایت احتیاط کرده ، سه مرتبه خوانده شود و این احتیاط را احتیاط مستحب گویند.

مطلب مرتبط:

مبطلات روزه کدامند؟

اطاعت زن از شوهر چه حدی باید باشد؟

کلمات کلیدی مرتبط

  • مثال احتیاط واجب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

CLOSE
CLOSE